MHCS Forum - Powered by vBulletin

Startsidan Forum Köp & Sälj FAQ (Hjälp) Matrikel Kalender Dagens inlägg

Resultat 1 till 5 av 5
  1. Collapse Details
    Intryck från Elmia
    MHCS Medlem
    Reg. datum
    dec 2017
    Är det bara jag som tyckte det var tunnsått med nyheter på Elmia?
    Eftersom jag numera inte tittar på husbilar med Fiatmotor (sedan de slopade 3-litersmotorn) spanade jag på annat. Mercedes nya Sprinter-chassi är läckert med samma hjälpfunktioner som på personbilar. Mercedes har också en speciell motor på 177 hk (verkar bekant) som bara finns på husbilar. Hymer visade ett nytt chassi på just Sprinter med framhjulsdrift och som har plats för ett rymligt mellangolv. Hymers lösning på frågan lithium- eller blybatteri är intressant: Man kan få både och. Om/när lithiumbatteriet lägger av (vilket sker abrupt av övervakningssystemet) kopplas blybatteriet in så man klarar sig ett tag till. Intressant är också att man använder separata seriekopplade celler i lithiumbatterierna.
    Men egentligen har chassit samma "fel" som Fiat Ducato: 2,2 litersmotor och framhjulsdrift. Om jag vill ha en bil på Sprinter väljer jag bakhjulsdrift och V6-motorn.
    Bland lite perifera nyheter som kanske bara jag är intresserad av konstaterade jag:
    att Concorde Charisma åter finns med Iveco Eurocargo-chassi. Finns inte i svenska katalogen, men går att beställa.
    att Morelo Palace är ännu snyggare med den nya fronten, men har skenat iväg lite väl mycket prismässigt. Allt kan inte skyllas på dålig kronkurs.

Jag fick faktiskt en försäljare att erkänna att han också saknade 3-litersmotorn och att 2,3-litersmotorn inte är riktigt lika pigg. Jag frågade också om 205-hästarsmotorn i Iveco Daily verkligen räcker till. Svar: Det är ju tunga bilar, upp till 7,5 ton.

Egentligen är en utställning med husbilar rätt ointressant idag. Ponera att du skall köpa en ny personbil och beger dig till en motsvarande mässa för personbilar. På plats konstaterar du att 95% av bilarna är vita och har samma motor och växellåda!

Med detta inlägg hoppas jag kunna få igång lite aktivitet på hemsidan.
    Svara med citat

2. Collapse Details
    Sv: Intryck från Elmia
    MHCS Medlem Kåre-1448s avatar
    Reg. datum
    nov 2009
    Samma intryck, mest skåpmat, andra färger på textilerna var väl det nya.
    Själv är jag helt ointresserad av det som Kenneth lovordar mercedes som husbil.
    Mycket och många besök på verkstad för "service" väntar den som köper rostbenägna mercedes!
    Såg faktiskt en sprinter Nordic från 2011 på p-platsen med rostiga nederkanter på dörrarna.
    Sedan har deras motorer dålig tillförlitlighet numera, borta är de motorer som gick och gick i all evighet, är därför mercedes försvinner från Taximarknaden!
    Fiat Ducato är det bästa framhjulsdrivan chassiet och som dessutom är specialbyggt med tanke på Husbilsbyggnation
    framtagen i samarbete med de Stora Husbilsfabrikerna i Europa, skulle själv villa ha en plåtis byggd på IVECO´s bakhjulsdrivna
    chassi, men det finns inte, får se på Dusseldorf nästa år om det kommit något nytt.
    Vill man se nyheterna när de är nya i Sverige är det Sveriges utan jämförelse största Mässa som gäller, Stora Nolia!
    130 000 besökare... Elmia 25-30 000 i år.
    Svara med citat

3. Collapse Details
    Ordförande
    Reg. datum
    sep 2015
    Visst är det bra att man kan tycka så olika. Nolia mässan har onekligen mkt fler besökare men jag tror inte alla är där för husbilarnas skull, där finns ju skogsmaskiner av alla de slag, möbler och mycket annat finns där också.
    Önskar alla en skön dag!
    Svara med citat

4. Collapse Details
    MHCS Medlem Per-3641s avatar
    Reg. datum
    jun 2015
    Hej på er,

i år så (förutom att provsitta 128 fordon) valde vi att se lite på runtomkring eventen.
    Fasiken vad vi missat mycket andra år ex föredrag med Gone Camping mfl.

En liten guldgruva att rekommendera till övriga nästa år o inte bra titta på bilar och vagnar.

Ha det // Per
    Svara med citat

5. Collapse Details
    MHCS Medlem Kåre-1448s avatar
    Reg. datum
    nov 2009
    Citat Ursprungligen postat av Gun-3687 Visa inlägg
    Visst är det bra att man kan tycka så olika. Nolia mässan har onekligen mkt fler besökare men jag tror inte alla är där för husbilarnas skull, där finns ju skogsmaskiner av alla de slag, möbler och mycket annat finns där också.
    Önskar alla en skön dag!

Exakt Gun det är en Fantastiskt allmän Mässa med lika många Husbilar som Elmia och 100 000 tals andra prylar, allt från stringtrosor till
    Våtdräkter, är ett fantastiskt Folknöje med besökare från hela Nordkalotten :-)
    Svara med citat