MHCS Forum - Powered by vBulletin

Startsidan Forum Köp & Sälj FAQ (Hjälp) Matrikel Kalender Dagens inlägg

Resultat 1 till 5 av 5
  1. Collapse Details
    Fann detta på FB om camping / parkering
    MHCS Medlem LeffeB-1561s avatar
    Reg. datum
    maj 2006
    Skillnad på Camping och parkering.

Kopierade denna o den är bra.
    Skillnaden mellan ett stopp, parkering, camping och fricamping.
    Sen har olika kommuner olika bestämmelser men detta är grundreglerna, allt annat ska styras och informeras om med skyltar från markägaren.
    Ett stopp - när man stannar fordonet och stänger av motorn.
    Stannar kvar i fordonet och står max 5 min så är det inte parkering utan räknas som ett stopp, tex på en parkering förbjuden plats men ej stoppförbud.
    Parkering- när man stannar fordonet och stänger av motorn.
    Stannar kvar i fordonet i mer än 5 min eller lämnar fordonet.
    Men ställer inte ut något utanför fordonet.
    Sen vad man gör i fordonet spelar absolut ingen roll.
    Sitter och läser eller äter bakom ratten eller vid ett bord i fordonet.
    Lägger sig i baksätet eller i sängen i fordonet ( tex plåtis, husbil, lastbil) och har en skön stund med sin partner eller sover. Duschar. Städar. Sover i passagerarsätet eller spelar bilbingo. Oavsett vad man gör i vilket fordon som helst. Tex lastbilschaufförer campar inte när de har parkerat för natten.
    Oavsett tid på dygnet så länge du inte ställer ut något så har man har parkerat men man campar inte.
    Camping- när man stannar fordonet och stänger av motorn.
    Stannar kvar i fordonet eller lämnar det och ställer ut något utanför fordonet som anses som "bostadsinredning" tex en pall att kliva ner på. Ett bord. En stol. En matta. Ett hundgaller. Ett parasoll.
    Vevar ut en markis. Så om man är på en parkering och ska gå i väg och tycker att det är varmt och rullar ut markisen lite lite för att skugga bilen lite så räknas det som camping.
    Om man kommer till en plats och det står en P-skylt på en stor grusplan, så får du parkera där i 24 timmar gratis men man får inte sätta ut något, inte ens sin pall.
    Ställer man ut något så campar man.
    Fricamping- samma som ovanstående beskrivning som camping men det är inte på en anvisad plats utan på en grusplan (utan P-skylt), äng, skogsglänta, badplats, på sin egen garageuppfart, en hamnplan, slottspark ja alla ställen där man kollat med markägaren att man får campa.
    ( Att ställa sig på en parkeringsplats är inte att fricampa)
    Om det är ute i skogen långt från bebyggelser eller privata bryggor, då behöver man inte fråga markägaren men allemansrätten kan vi diskutera vid ett annat tillfälle inte i denna tråd.
    Kan även passa på att säga att på de ställen där det är en P-skylt så fårman stå gratis i 24 timmar.Man får inte stå i flera dygn. Många tror att P-skylten betyder gratis parkering hur länge som helst.
    Detta gäller även hör och häpna även på vanliga gator i bebyggelse, max 24-timmar vid vanlig P-skylt utan tillägg, många som glömt det sen de tog körkort.
    Sen kan man tycka att parkering, camping och fricamping är något annat men det är skillnad, på vad vi tycker och vad som gäller

Källor:
    Transportstyrelsen
    Gatukontoret i olika kommuner
    Trafikpolisen i Vänersborg
    Körskollärare
    Poliser i allmänhet som jag träffat på och pratat med.
    /Maria Tanten Lindh 180718
    Svara med citat

2. Collapse Details
    Sv: Fann detta på FB om camping / parkering
    MHCS Medlem Kåre-1448s avatar
    Reg. datum
    nov 2009
    Camping finns väl inte i Lagtexten överhuvudtaget....Eller?
    Svara med citat

3. Collapse Details
    Administrator Jan-Eric-3402s avatar
    Reg. datum
    sep 2014
    Citat Ursprungligen postat av Kåre-1448 Visa inlägg
    Camping finns väl inte i Lagtexten överhuvudtaget....Eller?
    Wikipedia ger dig rätt.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Camping
    Svara med citat

4. Collapse Details
    MHCS Medlem Hans-Ruben-2468s avatar
    Reg. datum
    okt 2012
    ang. inlägg från FB. Först ett formellt fel, "24 timmars regeln, där parkering är tillåten och ej annat anges via skyltar , gäller Parkering max 24 tim. vardagar dock ej
    dag före Sön och helgdag., och efter sön o helgdag påbörjas en ny 24 tim period. Vid helg en Torsdag ex, Kristihimelsfärd, kan man parkera gratis i en vecka. Ankomst
    Tisdag natt 24 tim regeln, onsdag dag före helgdag, Torsdag helgdag, Fredag 24 tim regeln, Lörd. dag före sönd. , Söndag , Måndag ny 24 timmars period, måste lämna
    före 23,59 på kvällen , en hel vecka gratis.

Parkering, har jag parkerat bilen enligt gällande regler, anser jag att parkeringen är avklarad, om jag fikar i bilen, sitter på en filt på stranden eller vilar i en stol på gräs-
    mattan, har inte med parkering att göra, det måste var en ordningsfråga för markägaren, typ man får inte dricka alkohol på vissa platser och tider, eller man får inte på
    en plats sitta i en stol och vila., det verkar långsökt.

Man får inte ställa ut en pall vid dörren? Jag har i många år köer turistbuss, och där ställde vi ofta ut en pall för att underlätta i och urstigning ,särskilt för äldre, räknas det
    som camping, knappast, Vi serverade också busskaffe ibland, då ställde vi ofta ut ett bord med koppar och bröd, de skulle också räknas som camping. När man ställt upp
    fordonet på en parkering är parkeringen gjord, och vad man gör runt om kring borde vara en ordningsfråga.

Ett elektriskt utfällt trappsteg vid dörren är det också camping skillnad mot fotpall ?

Några frågor där jag tycker att tolkningen i FB inte stämmer med parkeringsreglerna.

Fricamping är ett annat sätt att uttrycka parkering, Det man ska tänka på om man parkerar utanför gator vägar , och parkeringar, där gäller ofta Terrängkörningslagen,
    och där är det förbjudet att framföra motorfordon, med vissa undantag

24 tim regeln efterlevs dåligt på många ställen. i vår stad kan de stå bilar på parkeringar eller gatan i månader utan att något händer, och kommunen har ej eller lyckats
    åstadkomma en långtidsparkering.

mycket om parkering men ha det bra eter vägarna

hansruben 2468
    Svara med citat

5. Collapse Details
    MHCS Medlem Kim-3675s avatar
    Reg. datum
    sep 2015
    Jag har kollat ordet Camping mer an engång och Det är inte definierat någon stans På svenska (Wikipedia är inte officiellt). Kanske vi skal få fram en officiell definition av detta ord. Jag tror att det kan stoppa många diskussioner om vi parkera eller campar.
    Om jag kommer ihåg finns där aven en dom från Gotland var en husbils agera fick en bot för att campa. Men denna blev upphävt av rätten då där inte finns en definition på ordet camping. Så kanske vi skall låta bli :-)
    Med vänlig hälsning
    Kim Dahl

På hotellet är jag gäst. I husbilen är jag hemma.
    At the hotel, I'm a guest. In the motorhome I'm home.
    Svara med citat