MHCS Forum - Powered by vBulletin

Startsidan Forum Köp & Sälj FAQ (Hjälp) Matrikel Kalender Dagens inlägg

Resultat 1 till 13 av 13
  1. Collapse Details
    HVO (syntetisk diesel)
    MHCS Medlem Kåre-1448s avatar
    Reg. datum
    nov 2009
    Läste att fråga om HVO varit uppe på Styrelsemöte!

Kan berätta att jag tankat HVO 100 i husbilen när jag hittar en station som har denna produkt!
    Det är Preem & Cirkel K som har detta bränsle ( vad jag vet).
    Det Taxibolag jag kör åt HLW Taxi tankar HVO100 i en V70 och har gjort det sedan Juni 2016, bilen
    går väldigt bra, sotar mindre och bränslet är inte lika kladdigt som Dieseloljan!
    för övrigt så kör alla Taxibolag i Gävle på detta bränsle i sina dieselbilar eftersom Region Gävleborg
    ställt som krav att Samhällsresor endast får utföras med bilar som använder Fossilfritt bränsle!
    Det är då Biogas, Hel El, HVO100 som gäller!
    Svara med citat

2. Collapse Details
    Sv: Ny husbil till nästa år?
    MHCS Medlem Bernt-86s avatar
    Reg. datum
    nov 2006
    En stor fråga är vad kommer det att bli för motor i framtiden? När man lysnar till politiker ska diselmotorn bort, vad ska komma istället? Ingen vet svar på detta från politiker! /Bernt
    Svara med citat

3. Collapse Details
    Reg. datum
    nov 2009
    Citat Ursprungligen postat av Bernt-86 Visa inlägg
    En stor fråga är vad kommer det att bli för motor i framtiden? När man lysnar till politiker ska diselmotorn bort, vad ska komma istället? Ingen vet svar på detta från politiker! /Bernt

Det som Politikerna vill ha bort Bernt är INTE Dieselmotorn utan Dieseloljan!
    Dieselmotorn byggdes en gån på 1890 talet av Rudolf Diesel, då fanns inge brännolja (dieselolja)
    utan motorn var avsedd att köras på nätbaserade oljor som Raps & Solrosoljor.
    I dag kan man på alla större mackar tanka syntetiskt bränsle för Herr Diesels motor... nämligen HVO-100
    som säljs för något högre pris än annan brännolja.
    Märkligt att ett fosilfritt miljöbränsle inte är billigare än miniralbaserad brännolja.
    Men vi lever ju i Sverige.. dumhetens förlovade land.

kolla på www.trb.se/hvo100/
    Svara med citat

4. Collapse Details
    Reg. datum
    nov 2009
    Som alla ser så finns vissa stavfel i mitt inlägg!
    Hade Inte smakat på Glöggen, blev fel ändå 🤡
    Det var Växt olja (Raps & Solrosolja) som drev Diesels motorer från början!
    Det var redan då en Miljövänlig Motor liksom idag när vi använder rätt bränsle!
    Svara med citat

5. Collapse Details
    MHCS Medlem Hans-Ruben-2468s avatar
    Reg. datum
    okt 2012
    Har läst någonstans att FIAT ej godkänt HVO-100 som bränsle till sina dieselmotorer ! Är det någon som vet mer?

2468 hansruben
    Svara med citat

6. Collapse Details
    Jens-2124
    MHC Vän
    Fiat svarade mig så här: Vi använder för tillfället inte drivmedelsprodukten HVO (diesel) i våra fordon. Vår produktchef har bekräftat att alla bränslen som klarar standarden European standard EN590 är godkända att använda. I annat fall godkänns bara en inblandning av 7% biodiesel. (US standard ASTM D975 är nästan samma som EN590 men skiljer sig i densiteten och kan av den anledningen orsaka problem med insprutare etc).
    Svara med citat

7. Collapse Details
    Sv: HVO (syntetisk diesel)
    Reg. datum
    nov 2009
    Jens, så Du menar att Oljebolagen skulle saluföra ett Bränsle för Dieselmotorer som inte är godkänt av motor tillverkarna?
    Det skulle inget bolag våga göra, eftersom de skulle få stora skadeståndskrav på sig om det inte fungerade!

Tvivlar på att alla Taxifordon med dieselmotorer i Gävleborgs län har fel bränsle i tankarna.
    Det är många olika fabrikat av bilar det gäller även Ducato, Boxer och Jumper som är samma bil.
    Svara med citat

8. Collapse Details
    MHCS Medlem Per-3641s avatar
    Reg. datum
    jun 2015
    Hej Kåre,

ja tyvärr verkar det vara så. Preem skriver följande på sin HVO produkt
    tradigt men sant, fick samma svar från volvo tidigare gällande min xc60.

kör så miljövänligt jag kan men kommer inte att riska några garantier på mina fordon.

mvh /Per

Användningsområden
    HVO Diesel 100 är till sin [COLOR=rgb(20.000000%, 20.000000%, 20.000000%)]kemiskauppbyggnad i stort identisk med fossildiesel. Likheten med vanlig diesel innebäratt produkten kan användas ikonventionella dieselmotorer men dågällande dieselstandard inte helt uppfyllskrävs godkännande frånfordonsleverantören. [/COLOR]
    Svara med citat

9. Collapse Details
    Jens-2124
    MHC Vän
    Citat Ursprungligen postat av Kåre-1448 Visa inlägg
    Jens, så Du menar att Oljebolagen skulle saluföra ett Bränsle för Dieselmotorer som inte är godkänt av motor tillverkarna?
    Det skulle inget bolag våga göra, eftersom de skulle få stora skadeståndskrav på sig om det inte fungerade!

Tvivlar på att alla Taxifordon med dieselmotorer i Gävleborgs län har fel bränsle i tankarna.
    Det är många olika fabrikat av bilar det gäller även Ducato, Boxer och Jumper som är samma bil.
    Hej Kåre.

Jag ställde frågan om jag med min Fiathusbil med registreringsnummer och modellbeteckning kunde använda HVO-100 bränsle. Svaret som Kundtjänst Fiat Chrysler Automobiles gav mig kan läsas i sin helhet i mitt tidigare inlägg.

Jag menar eller påstår inget utan bara återger vad Kundtjänst för Fiat Chrysler Automobiles gav som svar.

Längst ner i mailet står det också följande. Vid ytterligare frågor eller information är du varmt välkommen att kontakta vår kundtjänst på nytt via mail customercare.sweden@fcagroup.com eller på nummer 020 10 05 02 måndag-fredag från 8.30-16.30.

Följande information har TRB lämnat på sin hemsida: https://trb.se/hvo100/ : Då densitet (ca 780 g/l) faller utanför den vanliga specifikationen för diesel (EN590) är det inte säkert att ett dieselfordon kan eller får drivas med HVO100. Därav behövs godkännande från respektive fordons-/maskinleverantör bland annat för besked om garantier och/eller särskilda åtgärder.

Jag lämnar forumet vid nyår så du får diskutera vidare med andra forummedlemmar eller kanske ta en kontakt med Kundtjänst för Fiat Chrysler Automobiles om du har fler funderingar i detta ämne.

Lycka till!

/Jens
    Senast redigerat av Jens-2124 den 2017-12-19 klockan 21:38.
    Svara med citat

10. Collapse Details
    Reg. datum
    nov 2009
    En Taxiägare här i stan har kört sin Ducato 2015 med stora motorn nu i ca. 30 000 mil
    enbart på HVO-100, en annan kör Fiat SUV Freemont på samma bränsle i många
    mil utan problem Jens.
    Som jag skrev, Oljebolagen skulle aldrig sälja HVO-100 på vanliga mackar om det
    fanns risk för att motorproblem skulle uppstå.
    Sedan vad Kundtjänst svarar, de vet inget alls tydligen eftersom i Italien också finns syntetdiesel att tanka
    och i Italien Jens finns det Många 100 000 tals Fiat och så gott som alla drivs av Dieselmotorer.

Såg föresten ett TV-program där de körde en Chrysler på Hembränd sprit i testsyfte, gick utomordentligt
    den var snabbare än den bensindrivna modellen de körde samtidigt.
    Svara med citat

11. Collapse Details
    Jens-2124
    MHC Vän
    Du har säkert rätt i att bränslet funkar men så här skriver Preem själva om HVO 100: Likheten med vanlig diesel innebär att produkten kan användas i konventionella dieselmotorer men då gällande dieselstandard inte helt uppfylls krävs godkännande från fordonsleverantören.

Preem friskriver sig genom att fordonstillverkaren ska godkänna bränslet. Så är det...

/Jens
    Senast redigerat av Jens-2124 den 2017-12-20 klockan 10:38.
    Svara med citat

12. Collapse Details
    MHCS Medlem Bernt-86s avatar
    Reg. datum
    nov 2006
    Jag har en Peugeot 307 hdi -06, frågade om det gick att tanka HVO-100, fick svaret nej för det är en 4 motor, det är bara 5 och 6 motorerna som man kan tanka med HVO-100. Man kan undra över varför så många tyngre lastbilar har motorstörningar när det är kalt väder, förmodlingen är det bränslet som sätter stopp i filterna. /Bernt
    Svara med citat

13. Collapse Details
    Reg. datum
    nov 2009
    Citat Ursprungligen postat av Bernt-86 Visa inlägg
    Jag har en Peugeot 307 hdi -06, frågade om det gick att tanka HVO-100, fick svaret nej för det är en 4 motor, det är bara 5 och 6 motorerna som man kan tanka med HVO-100. Man kan undra över varför så många tyngre lastbilar har motorstörningar när det är kalt väder, förmodlingen är det bränslet som sätter stopp i filterna. /Bernt

Inga som helst problem med filter, tvärt om ren och fina, inga slaggprodukter alls!
    Svara med citat