MHCS Forum - Powered by vBulletin

Startsidan Forum Köp & Sälj Registrera FAQ (Hjälp) Medlemslista Kalender Dagens inlägg

Resultat 1 till 11 av 11
  1. Collapse Details
    Motionera gelbatteri?
    Göran-1031
    MHC Vän
    Kan mitt gelbatteri som sitter som bodelsbatteri i en Dethleffs -06 vekligen vara slut? Det har aldrig varit djupurladdat, alltid ansluten till 220v när den inte används, vi använder inte tv och är mkt snåla med ström. I helgen drog värmefläkten ur batteriet så att varningslampan tändes. Detta hände efter 10 minuter. Kan det vara så att gelbatteriet behöver gymnastik med djupurladdningar med därefter uppladdning i något slags schema liknande det som min bärbara mac book ev behöver? Någon som kan?
    Svara med citat

2. Collapse Details
    Sv: Motionera gelbatteri?
    MHCS Medlem Bruzze-2108s avatar
    Reg. datum
    aug 2006
    Har du kontrollerat att laddningen fungerar som den ska? Jag vet att några haft problem med detta.
    Bruzze-2108
    Svara med citat

3. Collapse Details
    Leif-653
    MHC Vän
    Hej
    Du skriver att det alltid är anslutet till 220v när det inte används.
    Tänk då på att den laddaren som sitter i bilen brukar bara ge underhållsladdning.

Så du bör ladda ditt batteri med en laddare som kan ladda gelbatterier, det kan ta upp till 20 timmar.

Jag har en fråga angående gelbatterier, att de inte tar de inte laddning om det är -5 grader?
    Kan de bli förstörda om jag åker och det laddar/eller att solcellerna vill ladda i vinter.

Mvh
    Leif-653
    Svara med citat

4. Collapse Details
    Peter-545
    MHC Vän
    Jag har tyvärr samma erfarenheter som Göran. Troligtvis har batteriet gjort sitt redan.

Laddning och underhåll av husbilsbatterier är ganska dåligt utvecklat. Om det beror på sulfatering eller annat är svårt att säga. Det jag är nyfiken på är de batterimotionerare som saluförs för 500-900 kr. De påstås motionera batteriet med starka strömpulser med viss periodicitet. Är det någon som har erfarenhet av dessa enheter?
    /pa
    Svara med citat

5. Collapse Details
    MHCS Medlem Arne-1580s avatar
    Reg. datum
    dec 2006
    Gelbatterier kräver ju en högre spänning vid laddning än vanliga blybatterier. Kan det ha någon inverkan på gelbatteriets livslängd om man missat lägga om laddaren till den högre spänningen?
    Arne-1580
    Svara med citat

6. Collapse Details
    MHCS Medlem Sven-Åke-2760s avatar
    Reg. datum
    jan 2009
    Göran,

Jag kan inte svara på din fråga om det behövs djupurladdning, men vi har också haft dålig erfarenhet beträffande livslängd på bodelsbatterier.

I vår Dethleffs -07 sitter nu det 3:e paret (vi har dubbla) bodelsbatterier efter bara två år. Första 2 var GEL, 3 o 4:e var AGM och nu sitter där 2 st GEL 80 AH.

Vårt stora problem var att det blev dålig laddning från generator så det gick inte att ladda upp under färd trots ibland långa sträckor.

Vi har gjort en del tester nu i samband med att vi provar nya batteriladdare. Följande konstaterades i vår bil:

Spänningen fram till startbatteriet var för låg på grund av hög förbrukning och lång kabel från generator samt att det var för klen kabel mellan startbatteri och elblocket där originalladdaren sitter. Laddning av bodelsbatterier blev därför endast c:a 60% från bilens generator.

Uppmätta värden var vid startbatteriet 13,83V och 65,5A med kylskåp, utvändig bilbelysning, ventilationsfläkt i läge 1 och laddare som jobbade.

När vi kopplade bort kylskåp sjönk förbrukningen med 10-12A och ytterbelysningen med 10-12A och laddare med 20A. Där hittade vi alltså 44 av de 65A. C.a 20A gick till andra förbrukare såsom ventilationsfläkt i läge 1 och kanske någon lampa, antenn, panel, Aldepannans styrning och vet inte vad. Blir att leta och dokumentera.

När ytterligare förbrukare kopplades in AC, fläkt i full fart, cirkulationspump i Aldepannan och radio så uppmättes c:a 100A.
    Det är inte konstigt att ett återkallande från FIAT var att byta huvudsäkring från 120-130A till 150A.

35mm2 kabel, tror jag det var, från generator ger för stort spänningsfall vid de här stora strömmarna.

Tester pågår och när jag vet mera lägger jag ut det här.
    Sven-Åke

(Annika och Sven-Åke)
    Svara med citat

7. Collapse Details
    Leif-302
    MHC Vän
    Vet inte om detta är svar på frågorna. Har alltid trott att det skulle vara bättre med ett Gelbatteri i husbilen. Kompisens Gel batterier har tappat stinget efter 2 säsonger. Nu när jag Googlat lite så vete tusan. http://www.reps.fi/se/frames-prod-batteries-se.htm http://www.ctek.com/SV/FAQ.aspx laddarkunskap punkt 2. http://web.telia.com/~u40404287/Valj...htm#BatteriGel
    Ett litet urval av all info som finns. Det verkar som att Gelbatteri ställer stora krav på en bra laddare. Är det så i våra husbilar?
    Svara med citat

8. Collapse Details
    Peter-545
    MHC Vän
    Nog förekommer olika uppgifter om vilken laddningsspänning ett gelbatteri skall ha, men alla är överens om att den skall vara LÄGRE än för vanliga syrabatterier. Tudor/Exide uppger att spänningen skall vara 14,4 volt för deras gelbatterier – gärna 12-16 timmar efter att batteriet har blivit ”fulladdat”.

Detta gäller vid plus 25 grader Celsius. Om det är 10 grader kallare kan 0,1 volt läggas till rekommendationen.

Jag är själv lite besviken på gelbatterier. Jag tycker inte de motsvarar det höga priset. Skall pröva ett enkelt syrabatteri nästa gång!
    /pa
    Svara med citat

9. Collapse Details
    MHCS Medlem
    Reg. datum
    sep 2005
    Här finns mer att läsa om batterier.....

http://web.telia.com/~u40404287/Valj...eriAGMSpanning

Lasse
    Svara med citat

10. Collapse Details
    MHCS Medlem
    Reg. datum
    jan 2009
    Smile
    2006 köpte jag en ny husbil. Redan på första turen konstaterade jag att det var något som intr stämmde med batteri/laddning av bodelsbatteri.
    Vid kontroll hus husbilsleverantören konstaterades att gelbatteriet var helt
    slut. Nytt batteri sattes in av husbilsfirman varefter allt fungerade bra.
    Men enligt husbilsfirman var det många felande gelbatterier i nya husbilar.
    Så bytte jag hösten 2008 till en ny men större husbil.
    Redan på första resan konstaterades igen att gelbatteriet var kass.
    Husbilsfirman konstaterade även denna gång att gelbatteriet var helt obrukbart varför nytt batteri monterades. Och nu fungerar det återigen mycket bra.
    Enligt husbilsfirman hade man problem med gelbatterier (ca 10% ) fram till 2006-2007.
    Därefter har det varit ovanligt med gelbatteriproblem på nya bilar.
    Men som sagt på mina två nya bilar 2006 och 2008 var gelbatterierna kass. ( Kortslutning i batterierna )
    Svara med citat

11. Collapse Details
    MHCS Medlem Kennethm-50s avatar
    Reg. datum
    nov 2006
    I vårt fall var det batteriladdaren i bilen som var underdimensionerad. Den gav max 16A, och enligt Husvagn-Svensson är det i minsta laget med tanke på hur mycket el/elektronik som finns i en modern husbil. Laddaren byttes på garantin till en 20A dito, och sedan har det fungerat problemfritt. Det finns ett överhettningsskydd i laddaren, och det slår från laddaren när den blir överlastad, och då blir aldrig batteriet fulladdat.
    Kenneth-050
    Svara med citat