handdator

Visa fullständig version : Skatt på utlänska fordon i Sverige

Karl-Erik-136
2011-06-21, 14:20
Hej!
Jag vet inte om detta varit uppe tidigare.
Skall vi inte införa en skatt på alla utlänska fordon som kommer i i Sverige och kör på våra vägar?
Vi får ju betala när vi kör i vissa europeiska länder en tillfällig fordonsskatt!
det är ju en hög trafik med olika typer av foron på våra vägar och vi kanske skulle ha en bättre standard på vägnätet om dessa fordon också bidrar med en slant.
Låt säga att fordon upp till 3500 kg betalar 300:00.
Fordon mellan 3500kg - 7000kg 500:00.
Fordon över 7000kg -15000kg 1000:00
Långtradare och andra tyngre fordon 3000:00.
Det låter väl rimligt????

Siv-2324
2011-06-21, 18:44
Kloka tankar du har. Kanske det går att genomföra.
Jag har en annan fundering kring avgifter från utländska turister.
Vi får betala på färjor, åtminstone i Danmark, men här åker utlänningarna gratis på Vägverkets färjor.

Siv-2324

Lars-Erik-2121
2011-06-21, 22:25
Ett vettigt förslag, tycker jag! Jag förmodar du menar att skatten ska gälla för ett år, annars kan det bli dyrt för "återfallsbesökarna".:)

Karl-Erik-136
2011-06-22, 10:14
Hej!
Om det är till mitt inlägg som du refererar så skall skatten gälla i ett år.
jag har skickat en förfrågan till Öresunds konsortiet och bett att få uppgifter på hur fördelning mellan olika typer av fordon som kommer in i Sverige är fördelat.
Det kommer ju in en hel del via färjorna också så jag skulle tro att det är en ansenlig summa pengar som skulle vara bra för oss svenskar att ha för att förbättra vårat väg nät och kanske i förlängningen hålla våra egna fordonsskatter nere på en rimlig nivå och inte varje år hitta på nya hyss som drabbar oss.

Åke-1447
2011-06-22, 10:49
Jag undrar vad våra utländska husbilsvänner tänker när dom läser om era förslag till ökade kostnader för dom? Är det MHCS åsikter eller?
Åke

Kåre-1448
2011-06-22, 19:45
Jag undrar vad våra utländska husbilsvänner tänker när dom läser om era förslag till ökade kostnader för dom? Är det MHCS åsikter eller?
Åke

Kan tex. Österrike, Tjeckien, Slovakien ta ut avgifter via Vigenette eller GoBox så borde Sverige också kunna införa något liknande. Bara dessa Öst reggade långtradare som många har tankar på 1000 liter som kör tex. från Trelleborg - Gävle- Trelleborg utan att vare sig tanka eller på annat sätt betala för sig i Landet de kör dessutom på en mycket skitigare Diesel och förorenar mycket mer än andra.
Husbilsåkare & lastbilsåkare betalar säkert en slant de är ju vana från övriga Europa att det kostar, man kan ta 100.- för 10 dygn som ett exempel för Husbil eller P-bil.

Om det är MHCs åsikter frågar Åke? Tja på det kan man kanske säga som så: MHCs det är Du och jag och alla andra medlemmar, om det däremot är en officell åsikt delegerad till Styrelsen? det är en annan sak.

Ivan-2089
2011-06-22, 20:47
Hej.
För mig är det fullständigt orimligt att MHCS officiellt skall ägna sig åt skattepolitik. I ett sånt läge kommer nog medlemmsantalet att minska drastiskt. Förmodligen kommer då alla länder att kräva en skatt på alla besökare som kommer med fordon till dom olika länderna.
Vad gäller länder som Österrike mm så är det en motorvägsavgift som tas ut. Men det är inga problem att färdas på andra mycket bra vägar i de länderna.
Nej de diskussioner som pågår här hör hemma i de politiska partierna och definitivt inte i MHCS.
Ivan

Åke-1447
2011-06-22, 20:54
Kåre
Jag förstår inte riktigt varför man skall lägga ner möda på politiska frågor MHCS är ju en husbilsklubb. Propagera för båtskatt och avgiftsinförande är ingenting som jag trodde klubben sysslade med. Du skall inte tro att någonting blir billigare för oss, det finns någonting som heter byråkrati och den äter oftast upp mer än vissa skatter och avgiftshöjningar ger. Jag tycker man skall verka för att sänka skatter istället. Båtskatt har ju redan kommenterats bra men ett av skälen till att man inte införde en sådan och en officiell registrering var just att byråkratin skulle kosta mer än inkomsterna. Däremot skulle det kunna införas en lyxskatt på husbilar om man inte passar sig, dom är ju redan registrerade.
Åke

Jens-2124
2011-06-22, 23:03
Däremot skulle det kunna införas en lyxskatt på husbilar om man inte passar sig, dom är ju redan registrerade.
Åke

Den var bra! :)

För att återgå till frågeställningen hos trådskaparen: Skall vi inte införa en skatt på alla utlänska fordon som kommer i i Sverige och kör på våra vägar?

Jag undrar vilka europeiska länder som straffbeskattar utländska fordon?

Det är väl så ute i Europa att alla fordon oavsett nationalitet betalar för att färdas på speciella vägar och då oftast motorvägar men även städer, broar, tunnlar eller ex.vis bergspass?

I Stockholm har vi trängselskatt, Göteborg ska få detsamma och vi betalar för Öresundsbron. Det är kanske inte långt borta i Sverige att nya vägar kan anläggas med privata medel som då kommer att avgiftsbeläggas?

/Jens

Kåre-1448
2011-06-23, 09:21
Kåre
Jag förstår inte riktigt varför man skall lägga ner möda på politiska frågor MHCS är ju en husbilsklubb. Propagera för båtskatt och avgiftsinförande är ingenting som jag trodde klubben sysslade med. Du skall inte tro att någonting blir billigare för oss, det finns någonting som heter byråkrati och den äter oftast upp mer än vissa skatter och avgiftshöjningar ger. Jag tycker man skall verka för att sänka skatter istället. Båtskatt har ju redan kommenterats bra men ett av skälen till att man inte införde en sådan och en officiell registrering var just att byråkratin skulle kosta mer än inkomsterna. Däremot skulle det kunna införas en lyxskatt på husbilar om man inte passar sig, dom är ju redan registrerade.
Åke

Politik? Mhcs sysslar inte med Politik! Däremot kan vi, Du & jag mfl. ha egna åsikter om saker och ting som vi spånar i bla. i denna tråd. Att ha en avvikande åsikt är inte Politik, det är sunt tänkande, det visar att hjärnan inte slaggat igen helt :)
Var nog lite oklar, vad vigenette beträffar ska den som i andra länder gälla för färd på våra Motorvägar som i Österrike tex.
I Frankrike/Italien mfl. länder får vi betala skyhöga avgifter på Motorvägarna ingen som tycker det är fel? vi bara betalar, samma sak med turister i Sverige de skulle också betala om de inte föredrar de mindre vackrare vägarna.
Lyxskatt på Husbilar är det redan.... eller? med tanke på att de flesta körs 200-600 mil om året! skatten per mil är astronomisk. :mad:

Karl-Erik-136
2011-06-23, 10:55
Hej och hopp alla!
Varför jag startade denna tråd är inte vad MHCs styrelse eller dess medlemmar har för åsik.
Utan det är helt min privata åsikt om detta med skatter.
Blanda inte in MHCS styrelse.
styrelsen sköter sitt jobb på ett ypperligt sätt för oss alla medlemmar och hoppas att så skall förbli.
Även om man är medlem i styrelsen så måste även jag som medlem i klubben få ha en åsikt om saker och ting eller tänker jag fel :confused:
Bara för att man är med i styrelsen så skall man hålla sig utanför detta forum (märkligt tycker jag).:rolleyes:

Kurt-2026
2011-06-23, 11:44
Hej och hopp alla!
Varför jag startade denna tråd är inte vad MHCs styrelse eller dess medlemmar har för åsik.
Utan det är helt min privata åsikt om detta med skatter.
Blanda inte in MHCS styrelse.
styrelsen sköter sitt jobb på ett ypperligt sätt för oss alla medlemmar och hoppas att så skall förbli.
Även om man är medlem i styrelsen så måste även jag som medlem i klubben få ha en åsikt om saker och ting eller tänker jag fel :confused:
Bara för att man är med i styrelsen så skall man hålla sig utanför detta forum (märkligt tycker jag).:rolleyes:

Jag tycker att du skall sträcka på dig lite för du har en KRISTALLKLAR uppfattning på hur en Styrelserepresentant skall arbete o tänka.
HEDER åt dig Karl-Erik o TREVLIG midsommar önskar vi dig o din familj.
Hls Kurt 2026.

Jens-2124
2011-06-23, 13:55

Karl-Erik, det är en styrka att du framför dina åsikter! Känn dig inte vingklippt, för utan en levande debatt så är forumet inget värt. Det är för mig självklart att styrelsemedlemmar ska kunna vara delaktiga i forumet som vilken medlem som helst.

Vid de tillfällen som det är styrelsen som framför en åsikt så har det alltid varit mycket tydligt.

All heder till Dig!

//Jens

Karl-Erik-136
2011-07-01, 11:06
Hej Igen!
Var i kontakt med Öresunds konsortiet angående den trafik som förekommer på Öresundsbron.
Det jag frågade efter var en statestik på vilka fordon och antal som trafikerar bron.
Tyvärr kund de inte lämna sådana uppgifter för det hadde de inte:confused:.
Man får väl göra en egen uppskattning på antal fordon och se vad man kommer fram till för resultat rent ekonomiskt och vad vi skulle kunna bidra med till staten:D.