handdator

Visa fullständig version : Vart fungerar Canal Digital???

Frederik-2600
2010-08-16, 11:30
Hej alla.
Hoppas det finns några beresta medlemmar som har nyttjat canal digital utanför Sveriges gränser.
Har läst många insändare från olika håll vart canal digital fungerar och inte fungerar, åsikterna går isär.
Men all info jag har hittat har några år på nacken så därför undrar jag om det finns någon som har testat med parabol nu i sommar?
Vi brukar befinna oss i norra Italien, Kroatien, Frankrike och börjar fundera på Spanien.
Vi har Canal Digital hemma så denna sommar testade vi att ha med en portabel parabol i husbilen och jag lyckades inte alls.
Men nu skulle jag vilja veta om det fungerar för då skulle vi kunna tänka oss att investera i en Oyster 85 automatisk parabol, men jag vill inte köpa en sådan och sedan märka att det bara fungerar i Sverige.
Tacksam för alla svar och ideer.
Ha en fortsatt trevlig sensommar :)
Mvh Frederik

Frederik-2600
2010-08-17, 09:09
Hej igen.

Testar igen.
Det måste inte bara vara erfarenhet från denna sommar.
Det enda jag är ute efter är att få veta om och vart det går att få in Canal Digital efter de gick över till Thor 5 (som jag har läst från flera håll att de har gjort och att det skulle försämra åtkomsten i Europa avsevärt).

Hoppas det finns en eller flera vänliga själar som kan hjälpa mig med detta.

Tack på förhand.

Bosse-1924
2010-08-17, 14:18
Hej.
Egentligen får Canal digitalkortet bara användas i Sverige om man har Svenskt abbonemang, men det går ej att kontrolera var kortet används.

Med vanlig oystermottagare eller Canal digitalsmottagare fungerar det ner till södra tyskland samt till paris.

Men jag har löst det med att jag har Oysterparabol med 2 LNB den ena söker och låser på Thorsateliten, den andra driver en Canal Digital HD mottagare som i vintras fungerade i hela Europa. Även södra Italien,kroatsien samt hela Spanien.

Det säjs att Canal Digital kommer att ändra på detta, dom får tydligen betala för hur många tittare som finns inom sändningsområdet.

Det krävs alltså en HD mottagare för att det skall funka i medelhavsländerna, men hur länge är det ingen som vet.

Bosse

Frederik-2600
2010-08-17, 15:12
Tack för svar!
Fattar nog inte riktigt det där med 2 huvuden och en HD box.
Men som det låter så kommer inte det heller att fungera i framtiden.
Kommer de att ändra så att det bara fungerar i Sverige? Eller kommer det fortfarande att fungera ned till södra Tyskland?
Ang HD box, kan man inte koppla en sådan direkt till det första huvudet?
Det finns väl också Oyster paraboler utan box, skulle det fungera med en sådan om man kopplar till HD boxen som man har hemma?

Ännu en gånng stort tack för svar Bosse, synd bara att jag kommer med fler frågor :confused:

Mvh Frederik

Bosse-1924
2010-08-17, 16:13
När jag köpte bilen satt det en parabol med 2 LNB beroende på att det fanns 1 TV vid sängen + 1 ovanför vindrutan.
Eftersom jag inte ville ha TV:n vid sängen drog jag fram den antennkabeln och anslöt den till HD mottagaren sen till anslöt jag tv:n fram till HD mottagaren.
Oyster originalmottagare är kopplad till EXT 1 och HD mottagaren är kopplad till HDMI ingången på TV:n.
HD mottagaren använder jag i hemmet när vi inte åker husbil.
Oyster har en parabol som söker och låser på satelit där du kan använda vilken box du vill.
Dom kan inte begränsa det till bara Sverige det spiller alltid över till grannländerna. Troligtvis kommer vi alltid att kunna titta i mellersta och norra tyskland,polen,holland,belgien,nordöstra frankrike samt dom nordiska länderna.
Jag har tidigare haft parabol med en LNB, då hade jag originalmottagaren och canal digitalmottagaren till samma kabel via en förgrening, det funkade också.
Oyster originalmot finns med kortläsare, men då gäller södra tyskland och kanske lite in i österrike och schweiz.
Jag tror att oyster nu har mottagare för HD sändning och då gäller hela europa.
Ingen vet när dom begränsar HD sändningarna, det kan bli i år det kan också dröja länge.
Det är inte läge att fråga eftersom man inte får använda korten utomlands.
Att begräsa HD sändningen görs inte på en förmiddag så det dröjer nog eftersom HD sändning är ju ganska nytt.

Häls Bosse

Bosse-1924
2010-08-17, 16:57
För att göra det mer begripligt.

Det måste finnas nåt som styr parabolen så att den hittar sateliten och kan låsa på den, antingen finns det inbyggt i parabolen (oyster har en sådan och då kan du använda vilken digitalmottagare du vill) eller också sköter digitalmottagaren sökningen. Den oystermottagaren jag har styr parabolen, det kan inte canal digital mottagaren göra.

HD mottagaren tar emot signalen och ser till att jag får bild, men har inget med sökningen att göra.

Bosse

Åke-2257
2010-08-17, 19:34
Ju längre söderut, desto större parabol behövs. Se http://www.lyngsat-maps.com/maps/thor5_t1.html för täckning
ke

Bosse-1924
2010-08-17, 20:36
Hej Åke

Den täckningskartan du länkar till är THOR 5 - T1 gäller inte för HD sändning.

HD sändning då gäller THOR 5 - T2 Beam.
Sändning startade 11 feb 2008
Livslängd 15 år
Täckning hela europa

Häls Bosse

Frederik-2600
2010-08-17, 20:42
Hej Bosse.

Tack för mycket tydliga och innehållsrika svar.
Dina svar får mig nog att våga slå till på en Oyster parabol 85cm, ska hitta en med HD mottagare så man slipper ta med den man har hemma (om det inte är för dyrt)
När du kör med din hemma HD mottagare är den då kopplad till 230volt eller har du den på 12 volt?

Måste hålla med alla andra, det är skönt att vara med i en klubb med så många kompetenta medlemmar :)

Mvh Frederik

Bosse-1924
2010-08-17, 21:00
Hej.

Hd mottagaren går på 230 volt via inverter.

På oysters mottagare finns oftast antenn ut på baksidan om man vill använda en annan mottagare.

Att jag använder Canal Digital mottagare beror på att då ligger kanalerna i samma ordning som hemma.

Med oysters mottagare ligger kanalerna i en salig röra, det känns som det skulle ta timmar att få kanallistan som jag vill ha den.

Häls Bosse

Åke-2257
2010-08-18, 08:52
Då tar vi den kartan också! http://www.lyngsat-maps.com/maps/thor5_t2.html

Frederik-2600
2010-11-09, 07:54
Hej.

Det blev inte att jag köpte någon parabol till vår husbil utan jag bytte husbil istället :)
Så nu har jag en Oyster parabol, har inte provat att koppla HD boxen till den ännu men till våren ska det testas.
Har testat den lite hemma och det är ju underbart med en helautomatisk :)

Får se till sommaren hur långt ned i Europa den vill få in svenska kanaler.

När jag sökt in kanalerna hemma så har vissa av våra barnkanaler varit på svenska (talet) men inte alla ?? Har inte förstått varför men det måste ju vara någon inställning eller att den söker på fel sätt för alla barnkanaler är talet på svenska när jag kollar på de inne i huset.

Ha det gott och hoppas att stormen inte drabbar er och helst ingen alls :)

Sören-1027
2010-11-09, 10:10
Är säkert ingen ny information, men ifall någon inte känner till det...........
Det går att göra uppehåll i Canal Digitals abonnemang, har själv gjort det under vintern eftersom jag inte har detta abonnemang i bostaden. Det är bara att ringa till dom så ordnar dom det.

Berit-1161
2011-08-10, 16:37
Hej, jag förstår ingenting av paraboler, digitalt/analogt, moduler eller boxar.
Men jag vill se på TV i Spanien i vinter!!!
JR Larmcenter föreslår en Oyster 85 Digital ci med intergrerad reciever och 2 kortplatser samt "Ca modul för Canal Digital ingår". Rena grekiskan för mig.
Betyder det att jag kan se på Canal Digital i Spanien?
Om jag tecknar ett av deras avtal kan jag då se alla programmen i Spanien?
Eller struntar man i Canal Digital och köper kort från SVT World och vad kan man se på då?
Tacksam för en förklaring till en total novis.

mvh Bosse

Lasse-1006
2011-08-11, 16:56
Om du kollar på dessa footprints så ser du belysningen från satelliten.
http://www.lyngsat-maps.com/maps/thor6_k1.html
titta sedan i freqvens listan om det står K1 eller K2 bakom resp kanal.
eller T1 K1 K2 T1 är olika beamar = belysningar av jorden.
Du ser även i tabelen till höger hur stor parabol du behöver.
De flesta Canaldigital sändningarna är begränsade till skandinavien med T1 beamen. K2 lyser ner på större del av europa.
http://www.lyngsat-maps.com/maps/thor5_t1.html T1 beamen
http://www.lyngsat-maps.com/maps/thor5_t2.html T 2 beamen
http://www.lyngsat.com/packages/canaldigital.html titta i kolumen Beam eirp så ser du vilka kanaler som eventuellt täcker din fråga.
Lycka till
Lasse 1006