handdator

Visa fullständig version : Seitz fönster

tommy-1661
2009-08-14, 18:03
Hej!
Vår husbil, Rimor 748 årsmod.2003, inköpt begagnad 2005 har 5 st. hängande Seitz S4 fönster. Alla 5 har spruckit i överkanten där "gångjärnet" sitter. Exakt på samma ställe c:a 15 cm. ifrån ena kanten. Där sprickan löper ut finns en liten bula i aluminiumlisten som sitter fästad vid fönstret, lika på alla 5 fönster. Jag tog kontakt med försäkringsbolaget som svarade att det blir 3000:- i självrisk per fönster, summa 15.000:-:(
När jag hade hämtat andan så kontaktade jag Seitz svenska representant, Dometic/Waeco om möjligheten att reklamera skadan som jag menar är ett tillverkningsfel.
Men, icke, de där sprickorna är "tvättsprickor" svarade man.:confused: Vad är "tvättsprickor", kan man inte tvätta ett Seitzfönster? Vad tycker Ni forummedlemmar om dessa sprickor? Jag lägger in några bilder på "tvättsprickorna".
Ha en bra fredagskväll

Charsten-1593
2009-08-14, 20:16
Dom måste ju vara felmonterade efter som alla spruckit på samma ställe och vad tusan är tvättsprickor?? Har aldrig hört det förut.

Dessutom verkar det konstigt att försäkringsbolaget vill ha en självrisk för varje fönster.

Kolla med andra som har Rimor om det finns flera som har råkat ut för samma sak.

//Charsten

Rosen-1732
2009-08-14, 22:05
Jag har drabbats av samma problem med sprikor som startar där det finns en liten intrycknining i den övre aluminumlisten, detta hände 2008 i Norge, kostnaden blev självrisken och jag hävdade för försäkringsbolaget att felet berodde på fel i tillverkningen men försäkringsbolaget gör inget annat än betalar sin del.

tommy-1661
2009-08-15, 06:54
Jag har drabbats av samma problem med sprikor som startar där det finns en liten intrycknining i den övre aluminumlisten, detta hände 2008 i Norge, kostnaden blev självrisken och jag hävdade för försäkringsbolaget att felet berodde på fel i tillverkningen men försäkringsbolaget gör inget annat än betalar sin del.
Hej!
Intressant, det stärker min teori om tillverkningsfel.
Tack!

Decker-1659
2009-08-15, 08:42

Utan att "veta" tror jag att precis under den intryckning i aluminiumlisten du nämner finns det antingen ett hål eller en försänkning i plasten som fungerar som låsning när man vid montering mellan aluminium och plasten "trycker" fördjupningen i aluminiumlisten.
Om man vid denna sammanfogningsmetod använder ett för högt tryck uppstår det spänningar i plasten, som visserligen inte går sönder men det behövs bara en ytterigare en mindre påkänning i det spänningsutsatta området för att det skall gå sönder.
Utseendet på sprickorna tyder på att så skulle kunna vara fallet.

För min del skulle jag nog tro att det är ett rent tillverkningsfel men då finns det ju bara en kortare tid för att kunna reklamera och dessutom brukar det inte vara allt för enkelt att få rätt .

Troligen så får man nog bita i det sura äpplet och glädja sig för den biten som försäkringen ställer upp med.:mad:

tommy-1661
2009-08-15, 09:12
Utan att "veta" tror jag att precis under den intryckning i aluminiumlisten du nämner finns det antingen ett hål eller en försänkning i plasten som fungerar som låsning när man vid montering mellan aluminium och plasten "trycker" fördjupningen i aluminiumlisten.
Om man vid denna sammanfogningsmetod använder ett för högt tryck uppstår det spänningar i plasten, som visserligen inte går sönder men det behövs bara en ytterigare en mindre påkänning i det spänningsutsatta området för att det skall gå sönder.
Utseendet på sprickorna tyder på att så skulle kunna vara fallet.

För min del skulle jag nog tro att det är ett rent tillverkningsfel men då finns det ju bara en kortare tid för att kunna reklamera och dessutom brukar det inte vara allt för enkelt att få rätt .

Troligen så får man nog bita i det sura äpplet och glädja sig för den biten som försäkringen ställer upp med.:mad:
Hej Decker!
Den förklaringen verkar vettig. Det 6:e fönstret som är en S4 skjutruta har inte dessa sprickor.

Arne-1580
2009-08-15, 18:23
Tommy, jag tycker att Rimor måste ta sitt ansvar här.Jag har jag en Rimor NG12 -06. I denna bil sitter 4 st fönster av fabrikat Roxite Pmma Polyplastic. Dessa är tillverkade i Holland. Jag har inga besvär med sprickbildning. Det måste väl vara ett erkännande från Rimor att något är galet då man byter fönsterleverantör inom tre årsmodeller?

Arne-1580

tommy-1661
2009-08-15, 18:58
Hej Arne!
Det ligger någonting i det du säger. Problemet är att bilen är 6 år gammal, samt att jag köpt den begagnad. Minns visst kan jag ta kontakt med Rimor. Måste plugga lite Italienska först. Jag tycker att Seitz borde ta sitt ansvar.

Arne-1580
2009-08-15, 19:51
Hej Tommy!

Självklart ska Seitz stå för fiolerna!
Arne-1580

Ted-2180
2009-08-16, 08:23
Min uppfattning är följande:

fönstren är felaktigt monterade, och det är säkert inget tillverkningsfel begånget av Seitz

sådan sprickbildning hos detaljer av de flesta plastmaterial uppstår efter kortare eller längre tid som resultat av för hög belastning / spänning

faktorer som påverkar när sprickbildningen uppstår är tid, temperatur, UV-bestrålning, hur stor den för höga spänningen är, hur mycket spänningen ökar vid användningen av den aktuella detaljen samt ev förekomst av kemiska ämnen. Tensider t ex är s k ytaktiva ämnen som finns i varje typ av tvättmedel och är starkt spänningsutlösande

Inom plastindustrin kallas fenomenet "stress cracking" och det finns beprövade testmetoder för att pröva olika plastmaterials egenskaper i detta avseende. Med andra ord tämligen fundamentala och viktiga hållfasthetsprinciper, som man måste respektera betydelsen av.

De flesta har säkerligen sett hur sprickbildning kan ske och starta radiellt runt ett hål, där man dragit i en skruv med försänkt skalle med för mycket kraft.

Alltså Tommy - rikta in dina ersättningskrav på din husbilsleverantör i första hand, Om du vill ha ytterligare stöd till mina ovanstående rader, så bör du kontakta någon dokumenterat kunnig plasttekniker.

med vänliga hälsningar

Ted Selander

tommy-1661
2009-08-16, 12:17
Min uppfattning är följande:

fönstren är felaktigt monterade, och det är säkert inget tillverkningsfel begånget av Seitz

sådan sprickbildning hos detaljer av de flesta plastmaterial uppstår efter kortare eller längre tid som resultat av för hög belastning / spänning

faktorer som påverkar när sprickbildningen uppstår är tid, temperatur, UV-bestrålning, hur stor den för höga spänningen är, hur mycket spänningen ökar vid användningen av den aktuella detaljen samt ev förekomst av kemiska ämnen. Tensider t ex är s k ytaktiva ämnen som finns i varje typ av tvättmedel och är starkt spänningsutlösande

Inom plastindustrin kallas fenomenet "stress cracking" och det finns beprövade testmetoder för att pröva olika plastmaterials egenskaper i detta avseende. Med andra ord tämligen fundamentala och viktiga hållfasthetsprinciper, som man måste respektera betydelsen av.

De flesta har säkerligen sett hur sprickbildning kan ske och starta radiellt runt ett hål, där man dragit i en skruv med försänkt skalle med för mycket kraft.

Alltså Tommy - rikta in dina ersättningskrav på din husbilsleverantör i första hand, Om du vill ha ytterligare stöd till mina ovanstående rader, så bör du kontakta någon dokumenterat kunnig plasttekniker.

med vänliga hälsningar

Ted Selander
Hej Ted!
Välkommen till forumet!
Jag tackar för Din syn på saken, men jag tycker att Deckers teori låter bra. Nu vet jag inte hur rutan ser ut under aluminuimlisten, men vid tillverkningen av fönstret har man klämt på samma ställe på alla 5 fönstren. Om man då klämmer för hårt så får fönstret en sprickanvisning som sedan efter ett antal år med värme och kyla fortsätter att löpa för att till sist bli synlig för ögat
Jag har skrivit till Rimor och berättat om eländet.

Ted-2180
2009-08-16, 13:00
När jag läser igen vad jag tidigare skrev så tror jag att Deckers och mina teorier överensstämmer väl.

Jag kanske inte fullt förstått vem - Seitz eller Rimor - som har utfört monteringen där denna punktbelastning uppstått. Jag utgick ifrån att det varit Rimor som gjort det då man monterade fönstren i husbilen. Sak samma, men det är med stor säkerhet den s k spänningsprickbildningen (stress-cracking) som är förklaringen till vad som skett.

Jag har på den egna bilens mindre, öppningsbara takluckor av märket REMIS, som är vanligt förekommande på många husbilar, sett hur den typen av sprickbildning förekommer vid infästningen av vredet i plexiglas-luckan. Jag rekommenderar därför andra att aldrig låta sådan lucka stå länge i låst läge med vredet hårt åtdraget. Att dessutom lätta något på den skruv, som vredet är fästat med, är också lämpligt.

Jag har fått nya luckor som inte spruckit som de ursprungligen monterade gjorde. Under en lång aktiv karriär inom plastindustrin har jag sett många sådana här exempel på hur relativt enkla fel och misstag kan förorsaka mycket besvär och kostnader och - hur svårt det kan vara att fördela ansvaret för det inträffade!

tommy-1661
2009-08-18, 17:49
Hej!
Har idag fått svar från Mikael Lindström på Dometic Seitz. Ingen ersättning utgår för mina spruckna rutor, orsaken är att 6 år är en lång tid samt att det inte beror på tillverkningsfel. Bulorna ska vara där, det är för att låsa rutan vid listen.
Jag bifogar även en rengöringsinstruktion från Seitz. Bäst ni följer den annars kan det bli "sprickor":confused:

Decker-1659
2009-08-18, 20:32
Visst, bulorna skall vara där för att låsa rutan vid listen.

Och med den förklaringen stämmer mitt tidigare antagande att det även finns en försänkning eller ett hål i plasten som därigenom blir utsatt för ett spänningstillstånd som i sin tur ger upphov till sprickorna.

Men som jag skrev tidigare, även om det är ett tillverkningsfel blir det säkert problematiskt att få ersättning efter såpass lång tid.:mad: