Visa fullständig version : Husbil i Schweiz
Peter-545
2009-06-08, 13:14
Vi funderar på en tur runt Bodensjön och då kommer man ju in i Schweiz ett tag. För oss som har en totalvikt över 3.500 gäller ju extra regler i Alp-länderna. För att slippa Go-Box vid senaste resan genom Österrike valde vi att inte köra motorvägar, vilket gick mycket smidigt. Det tog bara måttligt längre tid från Kufstein till Brenner.
Men i Schweiz ser det ut att vara värre. Fordon över 3.500 kg verkar behöva betala skatt även om man inte kör på motorvägar. Om jag förstår saken rätt måste man betala 3,25 CHF per dag för husbil – dock minst 25 CHF och avgiften skall betalas i tullen vid inkörsel. Om det är en obevakad gränsstation måste man tydligen ringa och anmäla sig för att slippa böter. Länk till deklaration. (http://www.ezv.admin.ch/zollinfo_firmen/steuern_abgaben/00500/00591/index.html?lang=de&download=M3wBPgDB/8ull6Du36WenojQ1NTTjaXZnqWfVpzLhmfhnapmmc7Zi6rZnqC kkIN3hHp7bKbXrZ6lhuDZz8mMps2gpKfo&typ=.pdf)
Jag hittade ingen aktuell information om Schweiz på forumet, men säkert finns det någon som har erfarenheter att dela med sig av?
/pa
Knut-2604
2009-06-08, 13:43
Hej
I pro mobil nr 6-09 hittar du mycket bra info om en resa rundt Bodensjön.
Trevlig resa !
Dag-2072
2009-06-08, 17:05
Hej, Peter.
Jomenvisst, så betalar man en fast avgift i Schweiz beroende på hur länge man tänker vistas i landet.
Jag brukar köra in i Schweiz via 202 an från Bregenz in mot motorvägen 13/E43.
Senaste gången (2007) betalade jag ca 360 SEK för fyra veckor och det gäller på samtliga vägar utom de förbjudna militärvägarna, som tullaren med ett leende informerade om.
Man får hjälp med att fylla i den flerfärgade blanketten med flera kopior och så lite vackra stämplar.
Inga problem alls och inte särskilt dyrt.
Man får även göra avstickare till andra länder under den betalda perioden utan ny avgift. Bara visa upp blanketten vid återinträde till Schweiz.
Vi har kört rätt mycket med våra olika husbilar i Schweiz som är ett toppenland med alla dessa vackra vyer och inte särskilt mycket trafik jämfört med Tyskland.
Klicka gärna på länken så kan du se en del av våra Schweizresor:
http://www.varghundar.se/reseindex1.html
Mvh
Dag
ps
vårt favoritställe i Schweiz är Interlaken, med alla bergbanor fina campingar, etc
vår favorit camping är den som ligger längs kanalen mellan sjöarna.
ds
Peter-545
2009-06-15, 23:23
Tack för tipsen!
Skönt att höra att Dag och Anna har goda erfarenheter av schweiziska tullare och att avgiften är moderat. Och dessa illustrerade reseberättelser är verkligen ambitiösa. Riktiga mästerverk!
Vi var en gång i Interlaken på vintern med vanlig bil. Det var på den tiden då det var vintrar med rikligt av riktig snö. Tråkigt att valutan gör vistelse i Schweiz lite kostsam, men man lever ju bara en gång. Promenadbenen är numera lite stumma så det blir inte så långa turer längre. Men utsikten går utanpå allt annat.
Vi får se hur det blir denna gång.
/pa
Roger-2477
2009-06-16, 17:26
Vi avser att åka ner till Berchtesgaden/Kehlsteinhaus och därifrån genom Österrike och Schweiz till Nancy och uppåt om några veckor med vår husbil med totalvikt 3.400 kg. Finns det krav på Go-Box eller andra penningdrivande faciliteter annat än drivmedel avseende transportsträckor för oss?
//Roger
Maggan-2721
2009-06-16, 18:42
Hej Roger!
Om du ska åka motorvägar i Österrike måste du köpa en Vingett som finns på mackar, man kan också åka betalfria vägar. Länken går till en sida där du kan se vilka vägar som kräver vingetten.
Schweiz vet jag inget om men jag tror att en vingett i Schweiz är dyr, kanske kan man även där åka mindre vägar. Tänk också på att man får inte ha GPS med fartkameravarning.
Vi har varit Berchtesgaden Hittlers Örnnäste, verkligen sevärt. men se till att ha kontanter för dom tar inte (tog inte) kort.
Ta hela dagen på er för det är mycket att se. Hoppas du har bra bromsar för det är en jobbig väg när man ska ner, sista biten upp måste ni åka med buss.
http://www.go-maut.at/go/Article.asp?ID=347&Navi=3 (http://www.go-maut.at/go/Article.asp?ID=347&Navi=3)
Hoppas att någon som varit ute mer kan ge dig mer info. Dag -2072 (hundvakten) tror jag vet en del.
Dag-2072
2009-06-16, 21:37
Hej, Roger.
Som tidigare talare säger så är Örnnästet absolut värt ett besök.
Man kan inte köra med egen bil hela vägen upp utan man parkerar på en stor p-plats, och köper bussbiljett i butiken vid busstationen.
Innan man går in i tunneln till hissen sista biten upp så tänk på att man måste boka plats i bussen för nedfarten.
VI höll på att missa det sist vi var där men kom på det innan vi tog hissen upp.
Dock var vi lite tidsoptimister så vi borde ha bokat en senare buss, eftersom vi åt middag uppe på Örnnästet och det tar lite tid.
I schweiz gäller att köpa Vignette om du avser att köra på motorvägar, och väger max 3500kg
Annars blir det som vi beskrivit om ovan.
DS
Peter-545
2009-07-15, 15:20
Tänkte rapportera om vår tripp till Schweiz.
Vi fick dåliga vibbar av Schweiz :-( Vi ville köra in och se på det mäktiga vattenfallet Rheinfall i norra Schweiz. Eftersom bilen väger över 3.500 kg ville vi betala för ”schwerverkehr”. Dessvärre var den tullstationen som vi kom till obemannad och betalningsautomaten ur funktion. När jag på stapplande tyska bad om råd per mobilen fick jag beskedet att genast vända tillbaka och söka en annan infart. Vilken som kunde vara öppen kunde tjänstemannen inte upplysa om.
Det kändes inte så bra att begå detta oerhörda brott att inte ha fått betala de 180 kronorna som är minimibeloppet att få köra på schweiziska vägar med vårt jättefordon (tjänstevikt 3.850 kg). Det gjorde vi i alla fall och fick beskådat vattenfallet.
På den vidare färden fick vi kontakt med tullen vid utfärden och begärde att få betala avgiften eftersom vi snart skulle köra in i Schweiz igen. Det gick väl bra, men vi förvånades av bristen på såväl ställplatser som campingplatser i detta land.
Hursomhelst ställdes kosan mot en bondgård som var upptagen i Bordatlas och lyckades med hjälp av navigatorn hitta rätt (det var en himla kringelikrok som ledde fram). Väl på rätt adress kunde vi inte hitta någon plats att stå på, men när vi frågade förstod vi att vi ändå kommit rätt. Vi kunde stå var vi ville – i gröngräset, i ladan eller på gårdsplanen.
4368
Det vimlade av kossor, kalvar, stora frispringande hundar och allsköns animalier som vi stadsbor är ovana vid – inte minst mängder av flugor. Vi kunde få ström och vatten och dessutom handla i den lilla obemannade gårdsbutiken.
Detta var föralldel en extra upplevelse att lägga till erfarenheterna och hade inte vädret varit så ostabilt som det var, så hade vi kanske stannat kvar ett tag. Men nästa dag tog vi oss till Frankrike och fann plats i Alsaces vindistrikt.
Våra erfarenheter av Europas inland var mättade och nu styrdes färden vidare mot kusten och alla de mumsiga skaldjuren
/pa
Anna-2071
2009-07-17, 11:19
Hej Peter!
Så synd att ni fick så dåliga vibbar av detta underbara land. Själv kan jag inte tänka mig ett bättre land och vi har verkligen blivit mycket väl omhändertagna av folket var vi än har befunnit oss.:)
Ni kom helt enkelt fel från början och då blir allt fel....:(
Åk in en annan gång till och möt känslan av allt det vackra landet bjuder på. Visserligen kostar vägarna men det gör det även på andra platser i Europa, Frankrike tex.
Schweiz är det land som tilltalat mig mest. Alla härliga vandringar och de mäktiga höjderna, blommorna och de gröna kullarna. Blomsterprydda husen och de "klingande" kossorna som man hör i bakgrunden var man än befann sig på.
Framför allt det vänliga folket som mer än gärna ville delge av sina erfarenheter. Vi har nog haft tur! :)
Anna ;)
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.