handdator

Visa fullständig version : Limemarinerade räkor!

Anna-2071
2009-06-01, 20:08
Supergott! Hittade receptet i en tidning och hade det på min buffé pingsaftonen. Väl uppskattat! Vill dela med mig. :)

Köp lösfrysta, stora räkor och tina dem i rumstemperatur.
Det här behövs:
1 kg räkor med skal
1 lime, skal och saft
½ dl rapsolja
salt, peppar
2 msk hackad persilja

Göra så här:
1. Skala räkorna och blanda med limeskal och saft, olja, salt och peppar.
2. Låt dra i 30 minuter. Blanda i perslilja.

Jag lovar ni blir inte besvikna!

Lycka till/Anna

Kenth-2152
2009-06-01, 21:11
Tack Anna!
Vi ska testa.
Vi äter mycket räkor och andra skaldjur men får inte tag i annat än djupfrysta här på ostkusten. Finns det "färska" så har dom i allmänhet rest många mil och smakar inte så bra.
En av våra favoriter är vitlöksgratinerade havskräftor eller hummer (när vi har råd) ;).
Egentillverkat vitlökssmör på kräftorna eller hummern som är delade på längden och gratinerade i långpanna med skalsidan ner på stark värme i ugnen i 5-10 minuter.
Baguetter eller pain riche eller rostat bröd till, mums.
Ett par klunkar mosel eller en kall öl passar bra till.

Hoppas på att få smaka några riktigt färska räkor i slutet av veckan och tror att dessa är godast som dom är, eller?

Anna-2071
2009-06-01, 22:30
Kenth!

Färska räkor är en av skaldjurens godaste som finns. Måste innehålla mycket rom.
Skaldjur för mig är nummer 1 på skalan.
:D Man är väl västkusttjej!
Jag älskar alla skaldjur. Nyfångad krabba, finns det något godare. När vi hade båt (många år sedan) la vi nät utanför Onsalas kustremsa. Fick massor av krabbor och ibland dök det upp en del hummer. Det blev liksom vinstlotten kan man säga. :D
Tyvärr delar inte Dag min känsla för fisk och skaldjur.:mad: Allergisk säger han!

Älskar havet och dess godsaker!

Anna:rolleyes:

Tücsi-1252
2009-06-02, 16:49
låter jättegott!
fast först efter att jag har läst rubriken rätt. första gången läste jag laminerade räkor - och det fick jag inte ihop riktigt.