Visa fullständig version : Bättre ljud i TV:n
Peter-545
2009-02-11, 16:55
Vi har en stor och bra TV i husbilen, men ljudet är ynka dåligt. Visst går det att koppla ljudet till bilradion, men de högtalarna sitter ofta inte rätt placerade. I vinterdagarna har det därför producerats en skräddarsydd låda som syns här nedan. Komponenterna är billiga, men mahognyträt till lådan var dyrt; över 500 kr.
3421
Lådan ställs bakom TV:n men stuvas undan när den inte används
I lådan finns ett par 4" högtalare från Biltema för under 200 kr/par och en Toxic MC-förstärkare på 2x18W RMS (art nr 370976 hos Conrad). Kostar endast 285,- plus frakt. Vi använder den lilla 3,5 mm högtalarutgången på TV:n för då fungerar TV:ns ljudinställning via fjärren. Det var lite trix att få rätt signalnivå, men det finns ingång för såväl hög- som lågnivå på förstärkaren så alla typer av ljud kan matas in.
3422
Toxic TX-100 kostar bara 285,- och är 100 mm i största mått
Ljudet kan inte matcha en 5.1 surround hemmabioanläggning, men schlagerfestivalen hördes i alla fall utmärkt i lördags.
/pa
.
Kjell-2171
2009-03-03, 17:37
Det var snygt fixat.
Vill man göra det enkelt för sig fungerar det utmärkt med ett enkelt data högtalarset med förstärkare i subben.
Peter-545
2009-03-03, 17:45
Om man har 220 volt ja :-)
Himlans som jag har letat efter det du säger för 12v=!
/pa
Kennethm-50
2009-03-03, 19:34
Oftast är det ju basen som är dålig i de högtalare som sitter i TV:n. Jag funderar på att installera en aktiv Sub-Woofer som har en inbyggd förstärkare och drivs med 12V. Den kan man gömma undan under t.ex. ett säte eftersom man inte kan höra varifrån de låga tonerna kommer. Den startar automatiskt när den känner en signal och stänger av sig själv, så den behöver inte vara tillgänglig. Bilden visar en Subwoofer från Focal, men det är kanske lite overkill. Det finns från 1000 kr och uppåt.
http://www.extremeaudio.de/images/focal_bus_20.jpg
Peter-545
2009-03-03, 20:00
Bra tanke med sub woofer, men problemet är väl att få ut en lämplig signal från TV:n. Scartkontakten levererar ju en linjenivå som inte följer TV:ns volymkontroll och det kan bli lite stökigt. Använde man hörlursuttaget, så försvinner TV:ns högtalare.
Men det skall bli intressant att höra hur du löser det hela med sub:en.
En helt annan fråga. Hur lyckades du få in en bild på 800 pixlar i bredd i forumet? Servern brukar ju skala om bilderna till 500 på bredden!
/pa
Kennethm-50
2009-03-03, 20:45
Hörlurskontakten innehåller en brytare som bryter högtalarna när man sticker i hankontakten. Den funktionen måste man koppla ifrån. Det blir säkert knepigt om den sitter på ett kretskort, men vaddå? Jag har aldrig sett på TV och lyssnat på ljudet via hörlurar. Men Scart-kontakten är också tänkbar eftersom åtminstone den här Sub-Woofern innehåller en (tråd)fjärrkontroll för nivåreglering.
Men egentligen tänkte jag använda laptopen som TV. I stället för mini-laptop har jag en maxi-laptop med 20" skärm och inbyggd digitalmottagare.
Svaret på fråga B är: Ingen aning!
http://www.kjell.com/content/media/images/items/37178.jpg
Christer-2594
2009-03-03, 21:47
Svaret på fråga B är kopiera och klistra in bild.
http://www.extremeaudio.de/images/focal_bus_20.jpg
Peter-545
2009-03-03, 21:48
Du verkar ha full koll på läget Kenneth. Fast i mitt fall behövde jag aldrig krångla med att ta isär TV:n utan jag använder som jag nämnde helt enkelt hörlursutgången till min extra högtalarlåda. Precis som om jag hade haft en 220 V audio-anläggning för datorbruk.
Lova att du återkommer med rapport om dina experiment!
/pa
Peter-545
2009-03-03, 22:04
Jasså minsann Christer. Bara klistra in bild!
Jag prövade i mitt testforum och det gick ju bra. Vi får kanske komplettera våra instruktioner för det är ju en mycket lättare metod än att ladda upp och greja. Fast bilden får inte vara för stor förstås, för då förrycker den bredden på fönstret.
/pa
Hans-2159
2009-03-04, 10:51
Snygg idè!
Högtalarna till fordonsradion, här i Uggleboet, sitter i
framdörrarna, resultat lite knapert ljud i bodelen,
både volym- och klang-mässigt.
Man skulle pröva din idè, men fäst i bodelstaket.
Hötalarlådor brukar ju vara lätta så det blir balans-
mässigt inte så farligt i kurvorna.
Kennethm-50
2009-03-04, 11:33
De standardmonterade högtalarna i husbilarna är oftast av leksakskvalitet och högst 10 cm i diameter. På visningsbilarna på mässor sitter det oftast bättre högtalare! Det blir en himmelsvid skillnad om man byter dem till kvalitetshögtalare, så stora som möjligt, så får man bättre basåtergivning. Köp inte efter högtalargallrets utseende, Biltema och Claes Ohlson har snygga sådana, men det är kinesiska skräphögtalare under. Den bilstereofirma som monterade min navigation rekommenderade Focal, men det finns mycket att välja på Pioneer, Clarion, Alpine m.fl. Inte billiga, men om man tar sig besväret att bygga en högtalarlåda, skall man inte heller köpa billiga högtalare.
Decker-1659
2009-05-26, 08:23
De standardmonterade högtalarna i husbilarna är oftast av leksakskvalitet och högst 10 cm i diameter. På visningsbilarna på mässor sitter det oftast bättre högtalare! Det blir en himmelsvid skillnad om man byter dem till kvalitetshögtalare, så stora som möjligt, så får man bättre basåtergivning. Köp inte efter högtalargallrets utseende, Biltema och Claes Ohlson har snygga sådana, men det är kinesiska skräphögtalare under. Den bilstereofirma som monterade min navigation rekommenderade Focal, men det finns mycket att välja på Pioneer, Clarion, Alpine m.fl. Inte billiga, men om man tar sig besväret att bygga en högtalarlåda, skall man inte heller köpa billiga högtalare.
Kanske inte direkt hörande till ämnet, "bilhögtalare", men en i den närmare bekantskapskretsen är till hälften musikerproffs.
När han köpte högtalare till sin hemmastereoanläggning tog han hem två olika fabikat åt gången för att kunna jämföra. Efter några byten, där han återlämnade de enligt honom sämsta ljudet, var vinnaren inte de högtalare som hade den högsta prislappen.
Kennethm-50
2009-05-26, 12:57
Helt rätt, Decker. Vad som är bästa ljudet varierar inte bara med högtalafabrikatet och priset utan här kommer nog rätt mycket tycke och smak in. Jag har hörapparat på vänster öra och halvtaskig hörsel på det andra, så jag kommer inte att lägga ner någon förmögenhet på högtalarna. Men rent fysikaliskt så kan inte en 10 cm högtalare återge låga frekvenser lika bra som en 16 cm eller större, och det är basen jag saknar i mitt audiogram. Ett tips om man skall köpa kvalitetshögtalare: Köp från England eller USA. Högre fraktkostnader men ofta halva (England) eller en tredjedel (USA) av priset. Svenska importörer hugger för sig anmärkningsvärt mycket. Tyska priser är p.g.a. Euron ungefär på svensk nivå idag. Kolla t.ex. www.onlinecarstereo.com/ (http://www.onlinecarstereo.com/)
Åke-2257
2009-05-28, 00:31
Har Du bra högtalare på stereon och dåliga i TVn kan Du ta en FM-sändare till MP3-spelaren och koppla in på hörlursutgången på TVn och köra ljudet genom bilstereon, funkar för mig.
Annars har Biltema en datorhögtalare med baslåda som drivs av en 12V-adapter, men jag får in rätt mycket störningar från batteriladdaren. Ska testa mer i helgen. Lyckas jag återkommer jag...
Decker-1659
2009-05-28, 08:03
Har Du bra högtalare på stereon och dåliga i TVn kan Du ta en FM-sändare till MP3-spelaren och koppla in på hörlursutgången på TVn och köra ljudet genom bilstereon, funkar för mig.
Annars har Biltema en datorhögtalare med baslåda som drivs av en 12V-adapter, men jag får in rätt mycket störningar från batteriladdaren. Ska testa mer i helgen. Lyckas jag återkommer jag...
Mycket bra ide med FM-sändaren, det är så förb. genialt att jag nästan grämer mig över att inte ha kommit på det själv,;) så nästa investering blir en FM-sändre.:)
Peter-545
2009-05-28, 16:15
Jag har letat som tusan efter ett sådant system som Åke föreslår direkt för 12 volt.
Undras om det inte är 220-v konvertern som sänder de störningar som hörs?
/pa
Åke-2257
2009-05-28, 22:23
Just "min modell" tycks inte finnas kvar på Biltema, ersättaren verkar ha direktingång för 220V. Men jag är ändå ganska säker på att det finns andra som säljer datahögtalare som drivs från en 220AC-12VDC-adapter, men man får nog läsa det finstilta på adaptern i lådan, för det brukar aldrig stå utanpå!
Det där med störningar kom mest när jag körde datorhögtalarna mot min 12V-PC matade från samma batteri. Drev jag högtalarna från 220-adaptern blev det tyst.
Det kan finnas flera orsaker, och ännu fler lösningar. Kanske behövs det en galvanisk avskiljare på sladden eller ett filter på drivspänningen. Det är bara att prova!
Peter-545
2009-05-28, 22:43
Problemet med att driva slutsteg med viss effekt är nog att de drar mycket ström. Det fordras nog rejäla adaptrar som kan leverera det som subwoofern kräver.
Det enda som inte är bra med egna högtalarlådan som jag beskrivt ovan är att förstärkaren störs av de dimmers som jag har för att sänka viss belysning till mysnivå. Hustrun som har kvar sin "syrse-hörsel" är mer störd än jag :-(
Jag väntar med spänning på att någon hittar ett billigt datorkit med högtalare som drivs på 12 volt.
/pa
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.