handdator

Visa fullständig version : Köpa inverter

LeffeB-1561
2009-02-10, 16:47
Hej alla

Har tänkt köpa en inverter, ska kunna köra datorn, Tv:n samt lite annat. Har batteribank på 150 Ah. Vad har ni för erfarenhet, hur många Watt bör den vara på, är det något med sinus kurvan man bör tänka på

//LeffeB

Dag-2072
2009-02-10, 17:01
Hej, LeffeB

Många frågor men jag försöker dela lite av min erfarenhet.

1. Skall du köra en laptop i husbilen är det bättre att du köper en konverter - en liten dosa som gör om din 12 volt till vad lappen vill ha.
Brukar finnas i två olika effekter - du ställer in vilken spänning lappen behöver.

2.
Samma med tv - bäst är att ha en TV som även går direkt på 12 volt.

3.
Modifierad sinus våg innebär att burken levererar en fyrkantvåg med 50 perioder/sekund.
Det fungerar på de flesta apparater men kan även skada vissa om de inte kan ta hand om fyrkanten.

Man förlorar en del energi om man konverterar från 12 till 230 och sedan åter till 12 volt.

Vissa av dessa konverters läggar av om inspänningen understiger en viss nivå..
Och hur kul är det när det händer mitt i Lets Dance eller nåt..

/ds

Ingrid-903
2009-02-10, 17:16
Vi köpte en inverter på 300 W men som Dag säger så får inte spänningen på batterierna gå under 10,5 volt för då lägger den av och det händer ofta när man stått stilla ett tag och försöker ladda datorn eller mobilen. Så nu kör vi med enbart 12 voltsladdare. (Ännu en onödig pryl till samlingen.)
Ingrid 903

Decker-1659
2009-02-10, 17:56
En annan sak som man snart kommer underfund med är att en förbrukare såsom exempelvis en TV på 150 w i startögonblicket kanske drar 10x150w vilket har som följd att en för klen invertern löser ut.
Har själv en TV som drar just 150 watt och den förra invertern på 1000 w klarade inte startströmmen, men efter bytet till en på 1500 w funkar det hela utan problem.
Till datorn är det bästa en koppling till ciguttaget, brukar finnas till de flesta datorer. Men i och med att jag har såpass kapacitet numera kör jag i princip allt som går på 230 volt över invertern när man saknar el-stolpe.

Beträffande modifierad sinusvåg eller ren sinusvåg är väl den stora skillnaden framförallt priset. Har själv inte haft några problem med modifierad sinusvåg till varken TV, DVD, kaffkokare, dator eller telefon.;)

Leif-2716
2009-02-10, 19:15
jag hade en 300w från jula och den klarade en 14tums tjocktv utan vidare,
men som sagt, börjar den larma om strömmen går under 10v.
annars var jag mycket nöjd med den.

Erich-1054
2009-02-11, 08:49
Hej!
Jag hade tidigare en 300 Wattare med 4-kantsvåg och den funkade till allt jag använde men inte lödstationen. Nu har jag en 600 Wattare med ren Sinusvåg och till den har jag en formel där man räkna ut hur länge batteriet håller.

Exempel

Om ett 12V batteri med 100Ah driver en apparat som drar 100W räcker batteriet i 10 timmar.

100W : 10 = 10 sen

100Ah : 10 = 10 timmar

Hoppas att jag uttryckte mig klar.

Peter-545
2009-02-11, 09:38
Jag vill bara varna för att ladda ur batteriet så att spänningen kommer under 12 volt. Det är INTE bra och minskar batteriets livslängd och kapacitet avsevärt för varje gång det sker. Skulle det ske någon gång är det viktigt att ladda upp batteriet ordentligt så fort som möjligt. Och det räcker inte med bilens generator utan det måste till 220-voltsladdning under minst ett dygn. Här en tabell:
/pa

Kennethm-50
2009-02-11, 09:40
Man måste skilja på teori och praktik. Teoretiskt sett räcker ett 100Ah batteri 10 timmar om det belastas med 10A. Om man laddar ur batteriet så totalt behövs det en mycket kompetent laddare för att få liv i det igen. Det blir för dyrt att köpa ett nytt batteri en gång i månaden :(

Erich-1054
2009-02-11, 11:00
Hel !

Det kan aldrig bli en total urladdning eftrsom Invertern slå av vid 10V.
Det är ju självklart teoretiskt.

LeffeB-1561
2009-02-11, 11:23
Tack för alla kloka svar. Tills vidare kommer vi nog att lägga den ivesterinen på hyllan.
Men tänk:
Tänk att man har en batteribank som gav ström till en inverter som i sin tur gav ström till batteriladdaren som laddade batterierna, då hade man en pertiomobele.
Det borde gå efter som jag inte skrivit ordet OM någon stans.
//Leffe

Bruno-1303
2009-02-11, 13:36
Jag tycker att man i möjligaste mån skall försöka klara sig utan invertern för den förbrukar ju energi själv. Alltså blir det inte lika mycket kvar till förbrukarn med viss batterikapacitet.
// Bruno

LeffeB-1561
2009-02-11, 13:55
Min tanke att köpa inverter var från början att man skulle minska på kablar och sladdar, för när man ska ha en laddare eller kabel vet man sällan till vilken apparat den tillhör.
För man har ju inte märkt alla laddare , man kommer ju ihåg ”tror man”.
Så är det med mej!

Kurt-2026
2009-02-11, 14:38
Hej på Er och tack för all info, är mycket tacksam för detta. Har en kompis som är Bilelektriker och han sa till mig att man skall vara glad om ett batteri håller i mer än två år. Han sa vidare att det är mycket stor skillnad på Batteri o Batteri även hos samma tillverkare. Har just nu ett startbatteri på 6 te året och vi får se hur länge det håller. Hls / Kurt.

Lars-h8
2009-02-11, 17:01
Det är ju lite lurigt med den kapacitetssiffra som batteritillverkarna anger. Man brukar använda ett mått C20 som anger det antal ampere timmar som man kan ta ur batteriet under 20 timmar utan att cellspänningen går under 1,75 volt dvs 10,5 volt för ett 12 volts batteri.
Som påpekats i tidigare inlägg så mår inte batteriet bra av sådana djupurladdningar. För ett fritidsbatteri rekommenderas att inte ta ut mer än 50% av C20 kapaciteten. Överskrider man detta regelbundet så kommet livslängden att minska. Ett 100 Ah batteri borde alltså räknas som ett 50 Ah batteri.
Det mest åskådliga sättet att hålla koll på tillståndet i batteriet är med en sk batteridator som anger i Ah hur mycket som finns i batteriet.
Man kan klara sig med en vanlig digitalvoltmeter genom att kolla mot Peters tabell. Observera att det stå vilospänning vilket innebär att batteriet ska vara strömlöst minst en timme för att få rätt värde.

Decker-1659
2009-02-11, 18:51
För egen del har jag en omkopplare som över ett relä kopplar över från ett eventuellt eluttag när invertern lämnar 230 V till bodelen.
Tyvärr var detta en mindre lyckad lösning, i alla fall i början. För i samma moment som jag kopplade över till inverterdrivning gick både kylskåp och batteriladdaren in och försörjde sig med inverterns leveranser av ström.
Men det är numera separata system så att laddning och kylskåp har separata säkringar som bara försörjs av ström från el-uttag.
(Men visst var jag nära en evighetsmaskin när invertern laddade batteriet)

Peter-545
2009-02-11, 19:40
Ett intressant problem! I båten har vi en lite större inverter som sköter det mesta. Dock kan den ju inte driva Vv-beredare, laddning och eventuell el-värme. Det finns därför två separata 220-voltskretsar. Jag löste det med en 3-polig växlande kontaktor som klarar 16 ampere. Spolen kopplas till inverterns 220 volt och allt fungerar fint. Enda problemet är att spolen surrar en del pga inverterns knyckliga fyrkantvåg.
/pa

Kennethm-50
2009-02-11, 20:01
Peter: Alla 50Hz-kontaktorer surrar mer eller mindre även med sinusvåg. Det finns 230V AC kontaktorer med likriktare inbyggd och likströmsspole, men det kanske inte hjälper när det är fyrkantvåg?

Ann-Louise-128
2009-02-13, 18:16
Vi har en 300 w Mascot Inverter med modifierad sinusvåg. Den kostade 1000:-, vill jag minnas, och kan nog kallas kvalitetsinverter. När vi ligger utan elanslutning drar vi ut kontakten till förgreningsdosan (heter det så?) där vi kopplar in Tv, digitalbox osv, och sätter kontakten i invertern. Dessutom kan man ladda mobiltelefonerna utan att ha 12 laddare med sig, och en Tv eller digitalbox är mycket billigare om den inte är en 12 voltsmodell...
Mycket enkelt, starta invertern, dra ur kontakten ur husbilens vanliga eluttag och sätt i den i invertern, klart! Den har fungerat utan problem, nu ligger vi i och för sig sällan utan ström mer än ett dygn och det klarar batteriet utan vidare. Dessutom driver invertern laptopen på långkörningarna när bodelen fungerar som biosalong för ungarna.:)

Tobbe-676
2009-02-13, 22:30
hej på er jag ser till att jag har elförbrukare som som jag kan använda till tolv volt, det blir myckett enklare så tycker jag,om jag vill andvända ac i bodelen så får det bli camping eller andra drastiska dyra alternativ

Leif-564
2009-02-16, 19:01
Hej!

Läste en artikel om växelriktare i senaste Bullentinen, som gjorde mig lite fundersam. Gäller det enbart, för att undivika problem, att man inte skall koppla den direkt till bodelsbatteriet?

Vi använder en 300 W växelriktare till teven och kopplar in den till cigarettuttaget. Fungerar perfekt. Är detta vanskligt med risk för problem, eller?

Peter-545
2009-02-16, 19:28
Vad Kenneth ville varna för i Bulletinen är att om man kopplar en förbrukare (eller laddare/solpanel för den delen) direkt på batteriet, så mäter inte elektroblocket in/utgående ström och den batterikapacitetsmätare som ofta finns i bilen får felaktig information.

På de flesta el-block finns extra uttag som man med fördel kan använda för måttligt stora invertrar. 300 watt räcker och blir över för TV, mobilladdare mm. Större problem blir det om man vill köra en AC på bilbatteriet. Då blir det mycket stora strömmar som måste hanteras av kunnig personal.

Invertern funkar säkert bra i cigarettändaruttaget. Kolla om proppen blir varm efter en stunds användande. Då kan det vara dags att koppla invertern på ett mer bastant sätt.
/pa

Leif-564
2009-02-16, 19:36
Tack Peter för informationen, skall hålla koll på proppens värmeutveckling.

Mvh Leif

Carl-Albin-1090**
2009-02-16, 19:38
Kontrollera kabel arean till cig utaget så att den inte är för klen kan orsaka kabelbrand om de är för klena vet att japanska bilar hade tidigare 0,75 kablar till radion i orginal . Men det stod att man måste dra fram en ny kabel om man skulle montera en vanlig stereo i bilen . En äldre Grundig tv för 12 volt står det i instruktionsboken att den ej får anslutas med en kabel mindre än 6mm tror jag att det var .

Det är inte hälsosamt att ha andats in kabelröken det blir som saltsyra i lungorna.

Ann-Louise-128
2009-02-16, 21:18
För er som siktar på de stora invertrarna rekommenderar jag min polare Håkans hemsida. Håkan jobbar med att konstruera elektroniska prylar...:)

http://www.crosshoj.se/crossbuss/index.asp?pid=400

Kennethm-50
2009-02-18, 08:11
Om växelriktaren är kopplad till cigg-uttaget går den väl på startbatteriet? Då gäller det att ha kräm kvar så att man kommer hem igen. Säkringen skall alltid vara anpassad efter kabelarean, då undviker man överhettning och en massa annat elände. Även anslutningar och säkring/säkringshållare kan bli överhettade p.g.a. övergångsresistans, Se till att hålla alla anslutningar i gott skick. CRC 5-56 spray bör inte saknas i verktygslådan.
http://www.spangajarn.se/files/images_new2/994556_0.jpg

Peter-545
2009-02-18, 08:30
Oljor och fett gör gott för att hindra oxidation vid kontakter och anslutningar. Men den stora boven som jag skrivit om i annan tråd är varmgång. Har en anslutning en gång blivit så upphettad att kabelisoleringen mörknat/hårdnat nära kopplingsstället så måste man göra en rejäl återställning av kopplingarna på båda sidor om anslutningsstället. Rengöra och frilägga till färsk koppar, byta kabelstift mm.

Det i bilsammanhang vanligaste anslutningsstiftet är pressat till god anslutning på kabeln, men ganska vek i den fjädrande konstruktionen, som skall göra kontakt på stiftet. Om man mekaniskt belastar en sådan kontakt kan fjädertrycket bli otillräckligt och värmeutveckling uppstå vid större strömbelastningar.

Och vid sådan värmeutveckling dunstar snart såväl olja som fett från kontakten och lämnar plats för oxidation och ännu värre varmgång.
/pa

Kåre-4419G
2009-02-24, 16:12
Man skall Aldrig använda Cig. uttaget för att långvarigt belasta detsamma med tex. 300 w eller mera, detta pga. att de kablar som försörjer cig. uttaget med el är för klena i dim. Jämnför de kablar som sitter på Omvandlaren så ser Du vilka kablar som behövs, de till cig. uttaget är av betydligt klenare dim. överbelastning orsakar om det vill sig, Brand i kablar eller i hela bilen.
Tänk säkerhet! inte snålhet, skaffa TV, Laptop mm som går på 12 V så löser det mesta sig och en Solcell så har Du batteri laddning även utan elanslutning, om Du nu inte vill göra det mest enkla? starta motor på tomgång 40 min varje dag för att ladda upp batteribanken.

Decker-1659
2009-02-25, 09:37
Man skall Aldrig använda Cig. uttaget för att långvarigt belasta detsamma med tex. 300 w eller mera, detta pga. att de kablar som försörjer cig. uttaget med el är för klena i dim. Jämnför de kablar som sitter på Omvandlaren så ser Du vilka kablar som behövs, de till cig. uttaget är av betydligt klenare dim. överbelastning orsakar om det vill sig, Brand i kablar eller i hela bilen.
Tänk säkerhet! inte snålhet, skaffa TV, Laptop mm som går på 12 V så löser det mesta sig och en Solcell så har Du batteri laddning även utan elanslutning, om Du nu inte vill göra det mest enkla? starta motor på tomgång 40 min varje dag för att ladda upp batteribanken.

Har för mig att alla Cig-utag är avsäkrade. (om inte någon på egen hand har byggt in egna uttag utan säkring)

Peter-545
2009-02-25, 15:07
Cigarrettändaruttag är en usel uppfinning. Dom är ju för just till för cigarrettändare och sitter oftast olämpligt placerade för användande av annan utrustning. Kablar och kontakter ivägen för växelspak och fötter! Dessutom måste oftast tändningen vara till för att strömmen skall vara på.

3564
Usel pryl

Ibland sitter det dylika uttag i husbilar kopplade till bo-batteriet. Man får väl hoppas att de är kopplade med grova kablar och avpassad säkring. Men om man använder en 300-watts inverter med full kapacitet, så går det ca 25 ampere i 12-voltsledningarna och mindre än 6 mm2 är då otillräckligt. Dessutom är själva kontaktens konstruktion inte avsedd för sådana strömstyrkor. Vår 22” TV går på 12 volt och när jag kände på originalkabelns ”cigarrpropp” efter en stund så nästan brände jag mig på fingern. Helt olämpligt! Även den förminskade proppen med liknande konstruktion som sitter i många husbilar blir snart sliten i fjädrarna och det blir varmgång vid större strömmar. Det behövs kraftigare don!

Vad gäller laddning med generatorn så är den oftast otillräcklig. Jag har skrivit ett PM:
http://www.mhcs.nu/forums/showthread.php?t=19660 (http://www.mhcs.nu/forums/showthread.php?t=19660) där man förstår varför. Kontroll av egna laddningsspänningen mätt på bobatteriet vid motorgång rekommenderas.
/pa

