handdator

Visa fullständig version : Vilket lim, tätningsmedel och underedsbehandling ska man använda?

K-B Jonsson-1775
2007-06-21, 22:43
Jag tar Sture och Kenneth på orden (se inlägg på "Fikarummet") och försöker få lite aktivitet här på MHCS:s hemsida. Passar på att fråga om sånt jag själv funderar över just nu.

Jag börja nu närma mig "uppbyggnadsstadiet" i renoveringen av vår husbil. Som amatör i ämnet är det många frågor man ställs inför i det läget. Så här kommer några funderingar som jag och säkert många andra gärna vill ha svar på.

Vilket lim ska man använda vid limning av ny plywood mot träreglar och frigolit i golvet?
Kan man använda samma lim vid limning av aluminiumplåten i ytterväggarna mot träreglar och frigolit?
Vad täcker man skruvskallarna med när man dragit fast väggen mot golvet från utsidan?
Vilket tätningsmedel är lämpligt när man monterar aluminiumlister längs utsidan på bilen? De skruvas också fast, t.ex. fästen till förtältet.
Hur ska man behandla undersidan på bilen när man bytt ut golvet mot ny plywood? Linolja, färg eller tektyl-liknande medel?:oJa, som ni ser är det många frågor man ställs inför som "glad amatör" trots att man som jag är en ganska van träarbetare! Tacksam för alla tips och råd i ämnet som jag hoppas skapar lite aktivitet på hemsidan och hjälper mig få ut bilen ur garaget innan sommaren är slut.
Theo i garaget.

Stig-1414
2007-06-22, 20:41
Hej.

Jag har använt polyrentanlim vid lagning av vattenskada där jag gjorde nya reglar och böt ut väggen i toalettutrymmet mot en plywodvägg.
Polyretan fäster mot styropor, alumonium, trä mm.
Det är br där man inte har så br passning då det bildar ett skum som fyller ut håligheter, har även använt limmet vid rep. av släppningar i ytterplåten
Har då sprutat ut lin genom 1,5 mm hål mot ytterplåten med hjälp av injektionssprta.

Hoppas detta tips är till någon nytta för någon MHCS medlem.

Sommarhälsningar från en som snart åker till Lofoten. :D:D

K-B Jonsson-1775
2007-06-23, 16:18
Tack Stig för ditt tips! Det bekräftade att jag åtminstone börjat med rätt lim och det känns ju bra. Ha det då så trevligt på turen till Lofoten (lyllo!), själv är jag glad att det regnar i midsommar. För då känns det lättare att hålla sig inne och reparera.:o

Tack från Theo

K-B Jonsson-1775
2007-07-03, 22:35
:(Hallå-hallå, är det nån som har fler tips att komma med till en som fortfarande undrar? Jag skruvar på med vår husbil men är långt ifrån klar. Så har du några svar på mina frågor i början på den här tråden får du gärna skriva lite! -Tack på förhand!

Theo

Bruzze-2108
2007-07-06, 11:27
Har kollat lite med förstå-sig-på-are när det handlar om att behandla golvet på undersidan. Linolja är det tydligen som gäller. Viktigt att träet kan andas.

Kjell-2171
2009-02-27, 18:56
Pl 400 är ju ett riktigt bra lim som funkar till alt, tål olja,fett,kan limmas direkt på ytor av alla material.

Jens-2124
2011-06-12, 22:14
Hej.
Jag har en plastlist (gummi) uppe på husbilstaket som ligger i en metallprofil och den kryper upp och lossnar emellanåt. Är det någon som har något bra tips på lim som är användbart för att limma gummi mot metall. Jag vill helst inte att det limmar "för hårt" då skruvarna nere i listen kanske behöver kommas åt någon gång i framtiden. Gummilisten har bara avsikten att dölja skruvarna i listen som håller ihop tak och vägg.

/Jens