Visa fullständig version : TV i husbilen?
Claes-497
2006-08-13, 19:14
Hej!
Jag har en bärbar dator och nu undrar jag om man kan använda min (sagen digitalbox) som går att köra på 12V i husbilen? Behöver jag skaffa ngt. tillbehör eller nåt annat för att få detta att funka:confused:
Tack på förhand, Claes-497
Bruzze-2108
2006-08-15, 21:04
Hmmm... nu ska jag tänka...
Du måste ha ett TV-kort i datorn som tar emot signalerna.
Själv använder jag den bärbara datorn som TV. Jag har ett TVB-T kort
som jag pluggar in i USB porten. Den är i storlek som en cigarett tändare. Till denna kopplar jag in den vanliga TV-antennen. (Det medföljer en antenn som man kan kasta direkt). OBS att denna enbart klarar av de "fria" digitalkanalerna (TV1, TV2, TV2 regional, TV4, Barnkanalen, samt några till.
Till denna finns ett program för att scanna in kanalerna (lite olika frekvens, beroende på var man är). Det medföljer även en fjärrkontroll (storlek som en tendsticksask).
Man sköter enkelt kanalbyte via fjärrkontroll eller via datorns "fjärrkontroll).
Kostnad 650:-
Kenth-2152
2009-02-14, 07:51
Vi tittar ganska mycket på tv i husbilen, särskilt vintertid och när vädret är dåligt.
Det började med att vi fick en ny platt-tv som levererades med husbilen.
Den hade inbyggd dvd, kortläsare och digitalbox för fria kanalerna.
På våran husbil satt en ny antenn, denna:
http://www.kjell.com/content/media/images/items/30208.jpg
Antennen har förstärkare och den matas från en liten box i garderoben.
Var vi än låg och hur vi än ställde antennen så fick vi blippar i bilden.
Då kollade jag på Tradera och hittade en digitalbox Sagem som gick på 12v och hade en nätadapter för 220v.
Betalade 2-300:- för digitalboxen.
Klippte sladden med pluggen från nätadaptern och anslöt till 12v.
Tv'n kör vi också för det mesta på 12v för vi har gott om ström.
Eftersom vi har Boxer hemma så tar vi alltid med oss kortet när vi är ute med husbilen och får då samma kanalutbud i husbilen.
Numera har vi alltid perfekt tv-bild utan störningar och för det mesta behöver vi inte ens höja eller rikta antennen, den fungerar i nedersta läget och i vilken riktning som helst. Vi har ännu inte varit på något ställe där vi inte fått alla kanaler.
Kontentan i vårat fall blir att den inbyggda digitalmottagaren i tv'n inte var särskilt bra medan den separata digitalboxen har betydligt bättre känslighet.
:)
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.